Restauratie van de voorbumper

  

Nu de neus zo goed als af is kan de voorbumper onderhanden worden genomen.

Hij is ontdaan van de nodige kilo’s plamuur. Ook dit onderdeel heeft schade gehad.

 

 

 

Een aantal behoorlijke deuken waren helemaal opgevuld. Onder de plamuur kwam al een dun laagje roest te voorschijn.

 

 

 

 

Er is in het verleden al behoorlijk aan geklust. Maar dit kan echt niet. Dat de opstaande rand aan de uiteinden is omgeklopt. OK! Het hoeft niet origineel te zijn maar dat het van een Fort komt!

Hier bedenk ik nog wel iets voor.

 

 

 

 

 

 

De beugels in de bumper hadden de beste tijd gehad. De twee die aan de kant van de kniestukken komen worden helemaal vervangen. Deze zijn ook iets sterker dan de originele. Ik heb en een extra hoekje aangezet.

De strookjes waaraan moet worden gelast zijn iets langer gelaten. Als de beugels op de goede plek zitten kun je ze vanaf de buitenkant even vast hechten. Als de bumper er dan weer vanaf gaat, kunnen ze aan de binnenkant worden afgelast.

 

 

 

 

 

 

 

De bumper is nu van alle scherpe kanten ontdaan. De twee nieuwe beugeltjes liggen al op de goede plek.

 

Eerst maar de deuken eruit kloppen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bumpersteunen staan een beetje scheef. Even een hulpstukje gemaakt om ze recht te buigen.

 

 

De bevestigingsplaten zijn aan de krachten van een stevige aanrijding blootgesteld. Ze zijn weer vlak gemaakt en ontroest. Net als bij de andere twee beugels krijgen deze twee extra strippen om vast te lassen.

 

 

 

 

Vraag niet hoe het kan maar de bumper past niet meer. Met het inlassen van de voorplaat is de bus een klein beetje boller geworden. Dat ga ik niet meer veranderen.

De bumpersteunen moeten iets langer. De bumper moet iets ronder. Dat doe ik door de randen iets in te snijden, in de goede bocht buigen en weer vastlassen. Om niet iedere keer met de bumper voor de bus te hoeven googelen heb ik een steigertje gemaakt. Als hij hierop ligt, ligt hij steeds op de zelfde hoogte. Het is dan makkelijker om de bocht gelijk aan die van de bus te krijgen.

 

 

 

De ronding van de neus heb ik met een stift op een drietal grote platen overgenomen. Door de bumper er op te leggen kon er stukje voor stukje naar de goede vorm worden toegewerkt. Insnijden. In de goede ronding buigen en weer vast lassen.

 

 

 

Waarschijnlijk moeten de steunen die in de  zijkant van de bumper komen worden aangepast. De gaten in de kniestuksteunen zitten niet in het midden van de bumper. Ze kunnen nog iets worden verbogen maar of dat genoeg is zie ik volgende week wel.

Om de steunen aan de voorkant op de goede plek te kunnen hechten heb ik boven en onder de steunen gaten in de bumper geboord. De platen zijn hierdoor vast gehecht. Nadat de bumper weer van de bus was gehaald zijn ze vast gelast. Mooi op de plek, ben er dik tevreden mee.

 

 

 

 

 

Soms zit het ook wel een beetje mee.

De steunen aan de zijkant moesten een beetje korter. De extra “oren” die ik voor het inlassen had laten zitten konden er ook af. Toen de bumper op de goede plek zat konden de aangepaste steunen op de plek worden gedrukt. Boutje erin en er was voldoende ruimte om ze vast te hechten.

 

 

De bumper is er daarna weer afgehaald en de steunen vast gelast. Hij staat nu in de primer. Het had wel iets lichter gemogen. Dat krijg je als je zomaar twee spuitbussen van het rek pakt en niet even op de kleur let.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bumper is klaar. Netjes gemonteerd. De steiger is weer weggehaald.

Binnen, in de cabine, moet nog een lasje worden glad gemaakt maar dan is volgens mij de voorkant helemaal af.

 

It's Leksanized...