Wielscherm achter rechts

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het onderste gedeelte van het wielscherm is ook aan vervanging toe. Eerst maar even het reparatie deel ervoor houden. Het valt op dat op deze manier de onderste ventilatiesleuf  weg valt. Dat is niet de bedoeling dus het reparatiedeel  moet op die plek iets lager worden.

 

 

Om te voorkomen dat belangrijke delen van de constructie worden doorgesneden moeten er stukken tussen uit worden gesneden. Weer een laag plamuur van ongeveer vier mm dik waar je ook door moet. De stofzuiger stond ernaast om de stofwolken een beetje onder controle te houden.

 

 

 

 

 

De doorslijpschijven vliegen erdoor. De dikke plamuur lagen zullen ook wel meehelpen aan deze enorme slijtage. En als je er dan ook nog per ongeluk op gaat staan gaat het nog sneller.

 

 

 

Inmiddels is het spatbord en de D-stijl gerepareerd en kan ik verder met het wielscherm.

Bij het gat voor de benzine tank zat een enorme deuk. Deze was in het verleden met plamuur uitgevlakt. Om deze deuk goed te kunnen weghalen moest alle plamuur van de zijkant. Je telt dan gewoon negen verschillende lagen plamuur en lak. Nadat alles eraf was moest natuurlijk alle stof weer uit de garage. Het meeste is inmiddels weg en de rest doe ik als deze klus klaar is en het zeker een hele dag droog is. Dan kan de bus naar buiten en kan de grote schoonmaak beginnen.

 

 

 

Het wielscherm kan ervoor. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hij is vier millimeter te lang. Dit moet er aan de achterkant af. Eerst maar even de ronding vastleggen op een stukje plaat.

 

 

 

 

 

 

Eerst wilde ik de rand met de hand omkloppen en had het een en ander al voorbereid.

Daarna bedacht ik me dat het resultaat misschien strakker zou worden op de zetbank. De rand is eerst terug geklopt, de nieuwe hoek gezet en met het krimp apparaat heb ik de bocht er weer in gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de achterkant moest er een hoekje uit om de plaat netjes vlak op elkaar te kunnen leggen. Even strak met lasklemmen op de plek geklemd en met een kraspen afgetekend. Nadat alle overtollige delen eraf waren moesten er nog een aantal gaatjes worden geponst en de te lassen randen worden schoon gemaakt.

 

 

 


 

 

 

 

 

Na het vast hechten zat de plaat er netjes in. De rondingen liepen mooi door.

 

 

 

 

 

 

 

 Even weer terug bij af. De onderkant bij de laaddeuren stond 20 millimeter te ver naar binnen. Daarom moest de C-stijl aan de onderkant weer worden los gemaakt, naar buiten gedrukt en weer worden vast gelast. En dan kom je van de regen in de drup. Natuurlijk paste de wielbak aan de binnenkant niet meer en moest worden aangepast. Hierna moest het wielscherm er weer uit om de wielbak goed te kunnen afwerken. Gelukkige had ik hem nog niet helemaal vast gelast. Na het uitboren van enkele proplassen in de sponning en het doorslijpen van de hechtlassen kon de plaat er weer gemakkelijk uit.

Het wielscherm is op dit moment nog niet helemaal klaar. Aan de binnenkant moeten nog een aantal proplassen worden gemaakt. Dat doe ik wel al de bus weer op zijn kant gaat.

 

 

Omdat de rand van de wielbak is vervangen moest dit U-profieltje van de laadruimte er ook uit. Omdat het er niet zo mooi meer uit zag heb ik maar een nieuwe gemaakt. Als alles klaar is dan zie je er helemaal niets meer van maar toch.

 

Hij  zit weer op de plek. Dat laat niet zo snel meer los.

Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat het inspuiten met zinkprimer niet zo handig is. Op een forum las ik de nadelen die er niet om logen. Hierna heb ik het er met een spuiter over gehad en hij bevestigde het hele verhaal. Zinkprimer verpoederd. Een andere laklaag heeft hierop dus geen goede hechting. De binnenkant van een koker, waar je niet meer bij kunt mag je wel met zinkprimer behandelen. Er werd mij “rood bruin” geadviseerd. Dit is goed over schilder- en spuitbaar met 1k en 2k lakken. Zo langzamerhand moet de zinkprimer er dan maar af en door roodbruin worden vervangen.

 

It's Leksanized...