B-stijl links

 

 

 

Ook hier hetzelfde probleem als bij de rechter B-stijl. Het slot van het portier  is vervangen en daarom is de stijl aangepast. Deze moet weer terug naar de oorspronkelijk staat. Dus, weer een artikeltje op de site.

Om de deur op deze plek pas te maken moest er even een bultje worden weg geklopt. Niet zo netjes maar voor dit moment wel even handig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na het uitslijpen van binnenspatbord moest er uit de grote dwars plaat ook nog een stuk uit. Hier waren ook al meerdere platen over elkaar gelast. Door daar een stuk in te zetten is het weer een geheel.

 

De B-stijl is aan de onderkant zoveel mogelijk schoon gemaakt.

Eerst maar eens kijken of ik een nieuwe B-stijl kan kopen. Als dat niet lukt heb ik er een leuk klusje bij.

 

 

 

De uitsparing voor de slotvanger had ik al gemaakt. Daar hoeft het dus niet op vast te lopen.

 


 

 

Even voor het oog naast de al eerder gerepareerde plek.

 

Dit ziet er wel een beetje strakker uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is natuurlijk niet zoals het hoort.

 

Eerst moet de hele uitslag klaar en dan pas buigen. Maar soms doe je dingen anders.

In dit geval eerst maar de breedte van de B-stijl op maat zetten. De twee malletjes heb ik van een stukje teakhout gemaakt wat toevallig nog bij het brandhout lag. Aan de hand van de mal de kromming aftekenen. Met het afknippen een klein randje laten staan. Met een slijpschijf naar de lijn toe werken.

Het is een randje van niks maar op een tasje kloppen is ook niet alles. Als je een randje in een bocht omklopt heeft het een eigen willetje. De mallen zijn gemaakt om wat strakker te kunnen werken.

Even goed in de bankschroef en tangen dan gaat het omkloppen van het randje wat makkelijker. De pasvorm in de zijplaat is prima.

 

 

Naast de uitsparing voor de slotvanger en de onderste bocht van de B-stijl heb ik een stripje gemaakt waar het rubber in komt te liggen.

De benodigde passtukken zijn klaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na het uitslijpen van het in het verleden “gerepareerde” deel, kan het passtuk er in. Natuurlijk moeten er nog gaten worden geboord.

Er moet ook nog een verstelbaar plaatje in een houdertje worden ingelast. Dat moet natuurlijk eerst gebeuren omdat je er anders niet meer bij kunt.

 

 

En dan blijkt dat het slot helemaal vast zit. Die was door mij nog niet gebruikt. Dat moet dan maar eerst worden gerepareerd.

 

 

De schroeven waarmee het aan de deur was bevestigd moesten worden uitgeboord.

Na een weekje in de kruip olie is het weer te gebruiken. Er zijn tijdelijk verzonken schroeven ingezet. Die had ik nog liggen.

Ik heb maar 50 RVS lenskop schroeven besteld. Deze zijn de volgende dag al bezorgd. Supersnel dus.

 

 

 

 

De B-stijl is voor het grootste deel klaar. De slotvanger zit er weer in. De sponning is weer in ere hersteld.

 

Het deel van de stijl dat aansluit op het kniestuk was voor een deel verroest. Gewoon een gat onder de plamuur. Daar heb ik maar snel een nieuw passtukje voor gemaakt. Het is aan de onderkant nog een stukje langer. Dat kan mooi worden pasgemaakt als het kniestuk er weer in gaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het onderste stuk van de B-stijl is erin gelast.

 

Hij is ook al pasgemaakt op het kniestuk.

 

Nog even strak maken en dan kan de zijplaat erin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na het inlassen van de zijplaat en het kniestuk bleef er nog een klein gaatje over. Dat is met een klein passtuk opgevuld. De B-stijl is officieel helemaal af.

 

It's Leksanized...