Achterbumper

 

 

Van een andere bus kon ik een paar foto’s maken. De splashpan van de achterbumper is hier goed te zien. Deze twee onderdelen, links en rechts, wilde ik zelf gaan maken. Tijdens een reisje kwam ik voorbij een leverancier van onderdelen. Maar even naar binnen en vragen of ze deze twee plaatdelen op voorraad hebben. Dat was het geval. Deze en de bijbehorende rubbers, heb ik direct maar gekocht. Nog even kletsen en rond neuzen.

De stukken plaat om ze zelf te maken had ik al klaar liggen maar op deze manier is het iets gemakkelijker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor de beeldvorming heb ik de splashpan erop gezet. Dit geeft een goed beeld hoe ze gemonteerd moeten worden. Boven de bumpersteun moet nog een gat in de splashpan worden geboord. Dat geld ook voor de beide achterhoeken. Aan de onderkant van de achterhoeken passen de gaten precies op die van de splashpan.  De gaten boor ik pas als de bumper klaar is.

 

De hele bumper is voorzien van deuken, bulten en scheuren. De bevestigingsplaten, zijn er op één na, uitgeslepen. Ze waren zo slecht dat er niets meer te redden viel.

 

Ook deze bevestigingsplaat is in het verleden al eens gerepareerd. Deze gaat er ook uit. Ik kan veel beter met een “schone” bumper beginnen. Het zijn de zelfde steunen als bij de voorbumper. Toen deze zijn gemaakt had ik er beter vier kunnen maken. Maar dat is achteraf makkelijk praten.

 

 

 

 

Net als bij de voorbumper heb ik ook hier een steigertje gemaakt. De bumper komt op deze manier 1cm onder de motorklep.

 

De bus staat op dit moment niet helemaal waterpas. Dat is in dit steigertje meegenomen. De stukken hout had ik nog bewaard en komen nu mooi van pas. Het is geen pronkstuk geworden maar daar is hij dan ook niet voor gemaakt. De bumper komt zonder gestuntel steeds weer op de zelfde plek te liggen en daar gaat het om.

 

Aan de linkerkant is het een beetje krap zo dicht bij de muur maar ook dat komt goed.

 

 

 

Om de rechte lijn van de motorklep door te trekken is er een plaat precies op de goede plek gezet. Met twee beugels en een paar lijmklemmen is de plaat aan de chassisbalken geklemd. Twee omgezette randen zorgen voor de nodige stevigheid.

 

Met de plaat er in heb ik een mooie lijn om de bumper op uit te richten. Aan de bovenkant moet hij nog een beetje vlakker worden gemaakt.

 

In het midden was de opening tussen bumper en de carrosserie nogal groot. Aan de voorkant heb ik de speling 1 cm gemaakt en dat is aan de achterkant hetzelfde gemaakt. Hiervoor moest er wel een strook worden ingelast.

 

 

 

Inmiddels zijn ook alle bevestigingsplaten uit de bumper gehaald. Deze waren allemaal aan vervanging toe. De twee die aan de linker- en rechterkant zaten heb ik net als de bevestigingsplaten van de voorbumper opnieuw gemaakt. Als ik beter had opgelet dan had ik bij de voorbumper direct vier kunnen maken. Maar dat is niet gebeurd, de achterbumper lag een beetje verstopt achter de bus. Ook hier heb ik ten opzichte van de originele steunen aan de buitenkant een extra verstevigingsrand omgezet. De bumper kan zo over de steun aan de splashpan worden geschoven. De plek van de gaten ga ik bepalen als de bumper definitief op de plek wordt gezet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met het bepalen van de goede plek voor de bumper moest de achterklep worden gemonteerd. Ook heb ik geprobeerd om het motorpaneel te plaatsen. Hierdoor kwam ik erachter dat het achterdeel van de rechterchassisbalk te hoog zat. Dit probleem is inmiddels opgelost en er is een nieuwe verstevigingshoek en een motorruimte paneel ingelast. Door deze oplossing komt de bumpersteun ook weer op de goede plek te zitten.

 

Op één van de eerste foto’s die ik heb gemaakt zijn de oude beugels voor de bumperbevestiging nog te zien. Deze waren gewoon aan de boven en onderkant vastgelast. Ook waren ze uit stukken opgebouwd. Wel gemakkelijk om het in een uurtje weer in orde te hebben. Een bak plamuur erop. Dat droogt sneller dan dat je twee nieuwe steunen kunt maken (kopen). Maar dat wil ik toch echt wel weer een originele look geven. Niet alleen de linker achterkant van de bus heeft in het verleden een sterkte test ondergaan maar zoals je ziet heeft de bumper ook een behoorlijke beuk gehad. Aan de boven- en onderkant was hij op twee plekken gescheurd.

 

 

Een tijdje geleden heb ik via Ebay twee steunen gekocht. De bevestigingsplaten op deze steunen moeten eraf. Ze zitten scheef en ze zijn teveel ingeroest. En omdat ik toch nieuwe bevestigingsplaten voor ín de bumper maak, maak ik deze er ook maar bij. Dan kunnen ze mooi op elkaar worden pasgemaakt, gemonteerd en vast gelast.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om de verstevigingsruggen in de platen te kunnen maken is er een matrijs gemaakt. Het vierkante bakje aan de onderkant zorgt ervoor dat alles netjes boven elkaar komt te liggen.

Aan de onderkant komt een matrijsplaat te liggen met het gat. Daarboven op de plaat die bewerkt moet worden. En daar weer bovenop de matrijsplaat met de smalle strip. Het hele pakketje, met daarbovenop de potkrik, komt in het frame te staan. En, persen maar. De matrijsplaat met het gat heeft twee maten. Door hem om te draaien kun je kiezen voor het grote of het kleine gat. De twee platen met de strippen hebben een bijpassende vorm. Op deze manier kun je twee verschillende verstevigingsruggen maken. Eén voor de bevestigingsplaat in de bumper. Eén voor de plaat op de bumpersteun. Natuurlijk is het plaatje op de bumpersteun kleiner dan de bevestigingsplaat. Omdat ik maar één matrijs heb gemaakt zijn om te beginnen de buitenmaten gelijk. Dat kost wel extra materiaal maar dat maak je met de tijdwinst om de matrijs te maken dubbel en dwars weer goed.

 

Links de drie platen voor de bumpersteunen en rechts voor de bevestigingsplaten. Voor elk één extra voor je weet het maar nooit. Ze passen met een kleine speling mooi in elkaar.

 

 

De bumpersteunplaten zijn op maat geknipt. Nu valt pas echt op hoeveel materiaal er is afgeknipt. De gaten voor de bevestigingsbouten zijn geboord. De nummers heb ik erop gezet omdat die platen tegelijk zijn geboord.

De gaten in de verstevigingsruggen dienen voor de ventilatie. Er komt in de toekomst natuurlijk vocht tussen beide platen en dat kan dan daardoor mooi verdampen.

 

 

 

 

Dit waren allemaal noodzakelijke handelingen. Maar ook om de tijd nuttig te besteden voordat het motorpaneel leverbaar is. Dat is nog steeds niet het geval. Het moment dat het motorpaneel in eigen productie moet worden genomen komt steeds dichter bij.

 

 

Na veel speurwerk is dit de vorm van de midden steunen in de achterbumper. Voor het zetwerk was het makkelijker geweest dat de “deuk” in de plaat er later in zou zijn gemaakt. Steeds zat hij in de weg. Maar na een beetje toverwerk en een hamer is het gelukt.

 

 

 

 

De bumper is op de middelste steunen gemonteerd. Ondanks het op het steigertje gemaakte contour, was de pasvorm niet helemaal goed. Dat is inmiddels aangepast en zit de achterbumper goed en stevig op zijn plek.

 

 

 

 

 

 

Omdat de bumpers van mijn bus maar een centimeter van het plaatwerk af zitten en dat een stuk kleiner is dan de originele afstand moeten de splashpannen behoorlijk worden aangepast.

 

Door de vorm van de bumper weer aan die van de bus aan te passen veranderd alles. Gelukkig is de hele bumper van binnen leeg gehaald en is er geen belemmering meer om hem op de goede plek te plaatsen.

Na het in de goede vorm maken en de bumpersteunen en inlassen is het ook niet meer zo verstandig om nog aanpassingen te doen. Er veranderd dan weer van alles waar je geen invloed op hebt.

De tijd om de splashpannen aan te brengen is aangebroken. De vorm moet worden aangepast.

 

 

Onder aan de achterhoeken zijn twee gaten gemaakt. Eén is voor de bevestiging van de splashpan en in de ander komt een afstandsrubbertje. Er blijft een kiertje over waar niet onnodig lang water blijft staan. Dat werkt de roestvorming alleen maar in de hand. Maar de ronding van de plaat moet anders. En niet zo’n klein beetje ook. Eerst maar een mal gemaakt waarmee je de vorm bepaald. Aan de plaat moet namelijk een ronding worden geklopt en is daardoor 8 mm groter dan de uiteindelijke vorm. Om de mal tijdens het passen steeds weer op de zelfde plek te kunnen zetten heb ik twee gaten geboord. In de splashpan is ook een extra gat gemaakt om de mal weer goed te kunnen plaatsen.

 

 

 

 

 

 

Het linker gat in de plaat is overgenomen van de steun die aan de chassisbalk is vastgemaakt.

Met het maken van de ronding is er natuurlijk rekening gehouden met het rubber dat in de omgeslagen rand past.

 

 

 

 

 

 

 

De rand is om de mal geklopt. De ronding is mooi in de vorm van het om te kloppen randje gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

De bumper moet er weer op om de beugel voor het bevestigen van de zijkant er in te lassen.

 

 

 

Hoe vaak de bumper erop is gezet heb ik niet bijgehouden maar dit is nog niet het einde. De andere kant moet ook nog.

 

 

 

 

 

 

 

De twee kanten zijn klaar en het klusje is bijna helemaal af. In de achterhoeken moet nog één gat worden geboord. Dat kan op dit moment nog niet. De bus staat te dicht bij de muur. Als hij wordt gedraaid kan ik er bij. Dan gaat de bumper er nog een keer af. Het gat zal worden geboord en dan gaat hij in de primer. De bumper, steunen en splash-pannen gaan niet meer uit elkaar. Alles zal in dezelfde kleur worden gespoten.

 

 

 

 De achterbumper is klaar. Alles erop en eraan. Weer en klus geklaard zou ik zeggen.

 

It's Leksanized...