C-stijl rechts

 

 

Als de onderkant van de C-stijl eruit gaat is ook direct de stevigheid weg. De zijkant moet natuurlijk wel in een vlak blijven liggen. Daarom is er een schoortje ingelast. Op die manier blijft de constructie mooi stijf.

 

 

 

 

 

 

 

De plaat is er in grote lijnen vanaf. Het grootste deel van de onderkant van de C-stijl is verwijderd. Er is nog ongeveer 10 mm speelruimte.

De klussen die moeten gebeuren zijn:

- C-stijl in orde maken.

- Wielbak repareren.

- Stijltje op de wielbak vernieuwen.

- Het wielscherm terug zetten.

 

 

 

Zeg nooit, nooit maar waarschijnlijk is dit de laatste plek waar nog een laag roestig zand uit tevoorschijn komt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het onderste gedeelte van de stijl is met het scharnier aan de deur vast gemaakt. Dit om de plek goed te kunnen bepalen. Het is wel makkelijk dat straks de scharnieren goed passen. Eerst heb ik in de lengte de stijl op maat gemaakt. Daarna moest er van een vloer balkje het nodige worden weggehaald. Deze balkjes had ik een stukje langer gemaakt. Steeds met kleine beetjes naar de goede maat toe werken. Nu komen de scharnierpennen goed van pas. De deur is er wel twintig keer erin en eruit geweest.

De deur past goed en draait heel soepel. Hij ligt mooi vlak met de plaat van het wielscherm. Klus geslaagd zou ik zeggen.

Maar de werkelijkheid bleek een beetje anders te zijn.

Als je langs de bus kijkt zie je dat er een knik in de zijkant zit. Dat komt waarschijnlijk door gebrek aan ervaring. Ondanks dat er een schoortje in is gelast is het niet goed. De conclusie is dat het voor die tijd ook al zo scheef moet zijn geweest. Dat is me nooit opgevallen. Waarschijnlijk omdat de laaddeuren niet zo geweldig pasten.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met een rijlat heb ik maar eerst gecontroleerd hoeveel de zijkant scheef stond. Aan de bovenkant is er niets veranderd dus daar hoeft niets te gebeuren. Aan de onderkant liep het laatste stuk 20 mm scheef.

Het U-balkje is weer los gesneden en met een lijmklem is de strip zit  zo vast geklemd dat de C-stijl weer in de goede positie staat.

 

Die 20 mm heb ik er gisteren afgehaald om de ronding van de C-stijl gelijk aan de ronding van de deur te maken. Zonde van de tijd.

Voor de foto is de rijlat verticaal vast geklemd, voor de controle natuurlijk 90° gedraaid.

Er bekruipt me steeds meer het gevoel dat de schade die er bij aankoop aan de achterkant zat meer gevolgen heeft gehad dan ik had gedacht. Maar daar is nu niets meer aan te doen. Gewoon repareren en doorgaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu komt het extra U-balkje, dat is gemaakt om er zeker van te zijn dat er drie goede overblijven, goed van pas. Er is nu een stukje afgehaald en ertussen gelast. Beide aansluitingen op de stijlen zijn klaar. Er komt nog een kriksteun onder. Daar wordt het geheel een stuk steviger van.

 

It's Leksanized...