Linker achterhoek

Nadat de linker achterhoek in z’n geheel is verwijderd kon de opbouw beginnen. De stijl naast de motorklep moest er als eerste in om daarna het plaatwerk erin te kunnen lassen.

 

 

 

Even een linker achterhoek opgehaald. Niet even bij de bakker op de hoek maar je moet er gewoon 230 km voor rijden. Deze was maar 20 cm hoog. Groter hadden ze niet. Alles beter dan niets moet je maar denken. Een rechter achterhoek  hadden ze niet meer. Maandag direct met VW Split parts bellen of zij nog een rechter achterhoek hebben liggen.

Nu kan ik tenminste verder met deze klus.

 

 

 

 


 

 

Voordat ik iets afbreek maar eerst een mal gemaakt van de ronding die de achterhoek aan de te lassen kant heeft. Deze mal heb ik op de bus gepast maar er zit op die plek een heel andere ronding. Maar even afwachten. Misschien heb ik nog niet door waar het verschil zit.

Wat nu wel opvalt is dat ik een reparatiedeel van 20 cm hoog heb gekocht maar dat deze in werkelijkheid maar 16,5 cm is. Even een tegenvaller. Volgens de leverancier zit er wel vaker een verschil in hoogte. Wel komt het net boven de accu plaat uit. En dat was de bedoeling.

 

 

Eerst maar even proberen of ik ergens een rechte lijn weg kan toveren. Dit heb ik geprobeerd aan de hand van de onderkant aan de zijkanten van de bus. Na veel geklooi met enkele oude vloerbalken aan de onderkant liep alles nogal scheef.

 

 

 

De onderkant van beide wielbakken lopen mooi recht. Dit heb ik doorgetrokken en loopt ook mooi recht over in de motorruimte. Snel een draadje spannen en aftekenen.

 

 

 

 

Na het aftekenen even passen. Even een paar stappen achteruit. En dan denk ik dat na twee dagen klooien de schijf er maar in moet. Anders komt het er niet van. Misschien was het dit eerste stukje wel het moeilijkste van de hele bus. Je wilt het niet verprutsen. De plaatwerk delen zijn niet goedkoop en je hebt maar één kans.

Na het wegslijpen van de onderkant van de plaat bleek dat de stijl naast de motorklep aan de onderkant een beetje verrot is. Ik had er voor een groot deel al wat schetsen van gemaakt dus ga ik hem maar helemaal maken.

 

De hele achterhoek heb ik ontdaan van alle plamuurlagen die er in het verleden zijn opgezet. Na een uurtje slijpen was het eraf. Weer een paar stappen achteruit en toen bleek dat de garage een beetje stoffig was geworden. Direct maar een bouwstofzuiger gekocht om dit vieze stof weg te werken. Na een uurtje schoonmaken was het weer een beetje toonbaar.

 

 

 

 

 

Er zitten nogal wat lagen plamuur op. Volgens mij is de bus na de originele lak nog twee keer over gespoten. Op de grote ronding heb ik wel 4 á 5 mm lak en plamuur weg geslepen. Ik heb vaak van de achterkant langs de bus gekeken en vond dat het achterste gedeelte, zowel links als rechts, groter was en daardoor een beetje uitstak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Er zitten nogal wat lagen plamuur op. Volgens mij is de bus na de originele lak nog twee keer over gespoten. Op de grote ronding heb ik wel 4 á 5 mm lak en plamuur weg geslepen. Ik heb vaak van de achterkant langs de bus gekeken en vond dat het achterste gedeelte, zowel links als rechts, groter was en daardoor een beetje uitstak. Dat is nu nagenoeg weg.

Alles is eraf. Op een paar plekje na ziet het er wel acceptabel uit. Om de kleine roestplekjes weg te werken staat de hele hoek in de Fertan. Morgen kan het eraf en in de zinkprimer.

 

 

Het onderste deel van de stijl naast de achterklep is verrot. Het onderste deel moet worden vervangen. Dit ga ik hetzelfde maken als de rechterkant.

 

 

 

 

De verstevigings-hoek kan eruit. Hierna de plaat voor de accu en de plaat naast de motor.

Er moet op die hoek nogal wat worden vervangen. Daarom heb eerst maar even een paar schetsen gemaakt om later de nodige plaatstukken te kunnen maken. Ik wil aan twee kanten een accu dus die platen kan ik dan nu ook maar gelijk maken.

Inmiddels ben ik naar VW Split parts in Woerden geweest om de rechter achterhoek van 16,5 cm te ruilen voor één van 42 cm. Deze zal een strakker oppervlak geven omdat de oude hoek helemaal uit stukken was opgebouwd. Alle vervormingen door de schade zijn dan ook weg.

Nadat de achterkant van de chassisbalk is vervangen kon de linker achterhoek eruit worden gesneden. De achterhoek is er voor gehouden en even met een stiftje erlangs om af te tekenen. Wel heb ik een paar cm naar beneden afgeslepen om later precies op maat te kunnen werken. Het materiaal is dan weg en je hebt meer ruimte om te werken.

 

 

 

 

Het plaatwerk boven in de hoek is ook aan deze kant een stuk verder uitgeslepen. Anders kan ik niet bij de bovenkant van de stijl komen. De linker-stijl naast de achterklep had ik al samen met de rechter-stijl gemaakt. Aan de rechterkant van de stijl moet de sponning tot boven doorlopen. Daarom moet de lasnaad verspringen.

De stijl is natuurlijk weer met behulp van de motorklep op de juiste plaats gelast. Eerst maar een hechtje. Toen dat goed bleek nog maar één. De hele lasnaad is met allemaal hechtlasjes gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De linker achterhoek is pas gemaakt. De gaten voor het proplassen zijn erin geboord. Het spatscherm van de wielbak is pas gemaakt. De chassisbalk moet nog worden gesteld. Hier zit nog een kleine afwijking in.

 

 

 

De chassisbalk lag niet in één lijn met de stijl. Deze heb ik toch maar ingeslepen, op de goede plek gezet en weer aan elkaar gelast. Met een plaat heb ik de chassisbalk en de stijl aan elkaar gelast. De stand van de stijl is nu goed en kan niet meer vervormen.

 

 

 

 

 

 

 

Boven de linker achterhoek moest aan de kant van de motorklep een extra hoekje in de plaat worden gezet. Omdat ik nog twee oude stukjes had liggen van de rechterkant heb ik deze er maar in gelast. Hiermee kon het gat mooi worden opgevuld. De lasnaden zijn mooi op elkaar pasgemaakt. Ook de gaten voor het proplassen heb ik erin geponst.

 

 

 

 

 

 


 

 

In het verleden heb ik een tweetal sleephaken gekocht. Eén voor de voor- en één voor de achterkant. Deze sleephaak moet door de linker achterhoek steken. Ook moet deze sleephaak boven de bumper uitsteken. Voor het op de goede plaats zetten van de sleephaak heb ik de motorklep er maar weer even in gehangen. De onderkant van de motorklep moet ook over de bumper kunnen draaien. Als de sleephaak net boven de onderkant van de motorklep wordt gemonteerd kom ik ook niet in de problemen met de bumper. Het plaatwerk voor de linker achterhoek past niet helemaal. Er is volgens mij een te grote kier tussen het bestaande en het nieuwe deel. Morgen maar eens de hoeken aan de kant van de wielbak iets verder kloppen. 2 á 3 mm lijkt me wel genoeg. De ronding van de horizontale lasnaad  is dan iets korter en daarmee de kier een stuk kleiner. De ruimte die er nu nog tussen de wielbak en de plaat zit kan daarna wel worden weg geklopt.

 

 

 

 

Om de hoek verder om te kloppen heb ik van stukjes brandhout maar eerst twee malletjes gemaakt. Deze passen precies binnen in de achterhoek in de ronding. Tussen de mal en de plaat 4 mm ruimte gelaten. Dat betekent een 3 mm kortere bocht omdat de plaatdikte er natuurlijk nog bij komt. Nadat de rand was omgeklopt pasten de twee rondingen precies op elkaar. De hoek die aansluit op de wielbak met behulp van de tweede mal omgeklopt. Hierna is de achterhoek vast gelast.

 

 

 

 

 

Op dit moment heb ik meer licht dan gisteravond met de lamp. Nu valt de knik in het plaatwerk pas op. Deze heb ik met een persje weer in de goede vorm gedrukt.

De steunstrip tussen de chassisbalk en de laadvloer boven de motorruimte is wel behoorlijk krom gedrukt. Deze was al gescheurd en moest er toch uit. Een nieuwe had ik al gemaakt.

 

 


 

De beide achterhoeken zitten er goed in. Het was wel behoorlijk pas en meetwerk. Dit komt waarschijnlijk omdat er aan de linkerkant wat schade is geweest. Dit heeft de hoek natuurlijk een beetje vervormd. De openingen voor de lampen zitten er nu ook allemaal in. Tijdens het achteruit rijden heb je licht nodig. Daarom zet ik er twee achteruitrijlampen in.

 

Na het maken van de scharnierhouder voor de motorklep kunnen beide kleppen weer dicht. Het begint aan de achterkant weer op een bus te lijken.

 

It's Leksanized...