Rechter achterhoek

De onderkant van de spijlbus war niet zo best meer. Na het vervangen van de achterste delen van de chassisbalken werden de achterhoeken gerestaureerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om te beginnen is er een malletje gemaakt voor de zijkant van de stijl naast de motorklep. De vorm is overgenomen op de andere plaatstukken. De maten die daar voor nodig waren heb ik van de oude delen overgenomen en in een schets gezet. Je krijgt dan al een aardig beeld hoe het moet gaan worden. Deze mal is van het zelfde materiaal gemaakt als alle andere zijkanten en is dus weer gebruikt in de stijl. Voor de voor- en achterkanten had ik stroken nodig die overal even breed waren. Hierdoor ontstaat de dikte van de stijl. Die zijn allemaal tegelijk geknipt. De stroken aan de achterkant zijn voorzien van een ronding en de andere van een tweetal knikjes. De strookjes zijn iets langer gelaten om ze precies op de juiste plek te kunnen vast hechten. Hierna konden ze worden afgelast en glad geslepen.

 

 

 

 

 

 

Met een hoeklijntje is de basis gelegd voor de sponning waar het rubber in komt te liggen. Door het rond te buigen volgt deze sponning de buitenvorm. Om de 15 mm zijn er gaten van Ø5 mm geboord om te kunnen lassen. Tussen de stijl en het plaatwerk van de onderhoek heb ik twee mm speling gehouden. Hierdoor kan het eventuele vocht mooi uitdampen. De gebogen staaf op de foto is 17 mm dik. Dit is de ruimte dat nodig is voor het afdichtingsrubber voor de achterklep. Hiermee kan het randje mooi worden omgeklopt.

 

 

 

Om de stijl er helemaal in te kunnen lassen heb ik een extra stuk uit de rechterachterkant geslepen. Na het vasthechten van deze stijl is eerst de achterklep weer gemonteerd. Hiermee moet ik de stijlen en de plaatdelen mooi parallel worden gezet.

 

 

 

 

 

Achteraf is er nog een extra stuk plaat weg geslepen. Natuurlijk was dit hoekje aangeroest en moet worden vervangen. Alle delen die achter het plaatwerk zitten heb ik in de Fertan gezet. Nu kan ik er nog mooi bij.

 

 

 

 

Na alle voorbereidingen zit de stijl naast de motor klep erin. Het stellen en hechten was even een lastige klus. Maar dit moet goed zijn. Hierop moet je verder bouwen. En de motorklep moet er natuurlijk wel op aansluiten. Ik heb de stijl met een extra stuk plaat aan de chassisbalk vastgezet. Hierdoor komt de stijl niet meer van de plek.

 

 

 

 

 

De stijl en chassisbalk mooi schoon gemaakt en ontvet. Hierna is alles in de zinkprimer gezet. Plaatstukken voor de rechter achterhoek gemaakt. Om met de sponning door de hoek te kunnen moest het in twee stukken worden gemaakt. Eerst maar even de achterklep er weer af. Beide stukken op maat gemaakt in de uitgeslepen opening. Hierna gehecht.

 

 

 

 

 

De rechter achterhoek erin gehecht. Bij oude stukken plaat gaat het snel mis. In de sponning heb ik het vanaf de achterkant met proplassen vastgezet. Hierna kun je er dan beter bij om de proplassen af te werken.

 

 

 

 

De rechter achterhoek zit erin en is mooi strak geworden. Het was wel meer werk dan ik had gedacht. Wel moest ik met een plamuurmesje zo hier en daar tussen de lasnaad om de platen precies in een vlak te krijgen. Even een gelijk plekje op zoeken en direct lassen. Langzaam naar achteren.

 

 

Het was voor de verandering droog en soms zonnig. Dus konden de garagedeuren weer helemaal open. De gaten voor de achterlichten waren aan de beurt. Van de linkerkant kon ik gemakkelijk de maten overnemen op een malletje. Met de mal de vorm van het gat aftekenen en langs de lijn gaten boren. Eruit knippen en op maat slijpen en vijlen. Even kijken of het rubber past. OK. Nu het gat voor de achteruitrijlamp. Eerst maar de las glad slijpen. In de zinkprimer. Hierop kun je beter aftekenen. Eerst maar weer de gaten aftekenen en boren. Het gat aftekenen en uitboren en vijlen. De rubbers erin en klaar is Kees.

 

It's Leksanized...