Voorpaneel

 

Op de plaatjes is de opbouw van het plaatwerk achter de bumper te zien.

 

Ik weet niet meer van welke site deze plaatjes komen. Ze zijn ontzettend duidelijk. Je kunt precies zien hoe de opbouw van de onderkant van de neus moet zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

De “plaat achter de voorbumper binnenzijde” op de foto is de rode No 1 plaat op de tekening. Deze plaat zal rechtstreeks op de chassisbalken worden gelast. De grijze plaat komt binnen in de cabine als een ondersteuningsplaat voor de koplampen.

 

 

 

Aan de buitenkanten staan de onderste delen van de A-stijlen.

 

 

 

 De plaat die achter de voorbumper zit heb ik maar eerst gemaakt omdat dit nu nog op de machines kan worden geknipt en gekant. De ronding van de neus heb ik met het strek-krimp apparaat gemaakt. Deze vorm heb ik van de verstevigingsbalk die op de kop van de chassisbalken zal worden gelast overgenomen.

De plaat is nog een stuk te lang en de gaten voor de bumpersteunen zitten er ook nog niet in. Dit komt nog wel als ik er aan toe ben.

 

Het U-profieltje moet ook nog in de vorm van de neus worden gebogen. Dat kan nog mooi met de profielwals. De plaat voor de chassisbalken dient ook hier als mal voor de juiste vorm.

 

 

 

 

 

 

Nadat de bus weer recht is gezet kan ik aan de neus beginnen. Dit moet eerst gebeuren om de maatvoering onder de bus weer goed te krijgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerst maar voorzichtig beginnen. Het moet er allemaal wel af maar wat blijft zitten moet op de goede plek blijven zitten.

Het ziet er naar uit dat het de tand des tijds niet heeft doorstaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Door er platen overheen te lassen is de ellende ook hier weer aardig verstopt. De plamuur laag was al behoorlijk opgebold. Hierachter zat een verroeste strook verstopt. Dit is de plek waar het frontpaneel tegen verstevigingsbalk achter de bumper is gelast.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om de verstevigingsbalk er uit te kunnen halen moest er ook een stuk van het frontpaneel af. En toen kwam er een vergeten stukje gereedschap achter de koplamp ondersteuningsplaat vandaan. Hij zat met een stukje schuim stevig op zijn plek. Je kon hem zo pakken en rammelde niet van de plek. Hij werd natuurlijk gebruikt voor het wegzagen van omgevallen bomen en daarna een flesje bier open te maken.

 

Het frontpaneel heb ik zo veel mogelijk in takt gelaten. Als ik geen reparatie deel kan kopen dan is het nog wel met een stukje plaat te repareren. Even op safe spelen. De bolle vorm in het midden laat ik dan ook maar even zitten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De oude “plaat achter de voorbumper binnenzijde” moesten nog van de uiteinden van de chassisbalken af. Hierna kon de nieuwe erop worden geschoven.

 

Het onderste deel van de frontplaat kon eraf. Weer een verrassing. Onder de koplampen was de plamuur laag ongeveer 8 mm dik. Dat had ik op de achterhoeken ook al een keer gehad. Weer de hele garage onder het stof. Met een speciale slijpschijf ging het behoorlijk snel maar het stof is er niet minder om. Op deze schijf zijn veel kunststof staafjes met daarin een schuurmiddel naast elkaar gelijmd. Deze mocht ik proberen en ze doen het wel goed.

 

 

De “plaat achter de voorbumper binnenzijde” zit er in. Mooi met proplassen op de chassisbalken vast gelast.

Dit pas maken had nogal wat voeten in de aarde. Normaal zet je hem er zo op. Gaten boren en aflassen. Maar hij zat behoorlijk scheef en het was me eerst niet duidelijk waar ik het moest zoeken. Aan de bestuurderskant kwam hij wel 20 mm voorbij de buitenkant van het frontpaneel.

De boosdoener was het balkje waar het stuurhuis op gemonteerd moet worden. Omdat de oude verstevigingsbalk nogal verroest was, kon het balkje verder naar voren dan eigenlijk zou moeten. Hierdoor was hij ongeveer 7 mm te lang geworden. Toen dit eraf was gesneden paste de verstevigingsbalk perfect.

 

Het onderste deel van het frontpaneel is op dit moment nog iets te hoog. Dat maak ik op maat als de onderste delen van de A-stijl eruit gesneden is.

 

 

 

 

 

Als de onderste delen van de A-stijlen eruit worden gesneden klapt het voorfront volgens mij naar binnen. Dus moeten er maar eerst een aantal schoren in om de maat vast te houden. Over de chassisbalken komt wat later toch weer een bodemplaat. Daar aan vastlassen levert een stevige basis die niet snel van vorm veranderd. Een aantal afval pijpen kwamen nu goed van pas.

 

 

De haaks omgezette rand aan de onderkant van de frontpaneel moet om de rand aan de plaat achter de voorbumper – buitenkant worden geklopt. Als beide delen al zijn vast gelast gaat dat waarschijnlijk niet goed. Ik voel nu al aan mijn water dat de rand een keer zal worden gemist. Dan heb je direct een deuk in het frontpaneel. Om dat te voorkomen maak ik de hoek maar eerst wat kleiner.

 

 

 

 

Daarna heb ik een plaatje in de ronde vorm geknipt. Hiermee is op de rand van de vlaktafel de rand verder omgeklopt.

De ruimte is nu nog een ½ mm groter. Dit om de andere plaat er iets makkelijker in te kunnen schuiven.

 

 

 

 

 

 

Het nieuwe kniestuk heb ik er maar eens naast gehouden. Nu is goed te zien dat ook deze al eens is vervangen. Een binnen plaat was er niet ingelast en daardoor was de bumper bevestiging ook afwezig.

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor het slijpwerk heb ik maar eerst een schets van de deuropening gemaakt. 400 mm boven het kniestuk is een lijn gezet. Deze dient als referentie als het nieuwe kniestuk zal worden teruggezet. Nu valt het op dat de opening aan de linkerkant op alle maten van 5 tot 8 mm groter is. Wat ik daar op dit moment mee moet weet ik nog niet. Het komt vast wel weer goed.

 

 

 

 

 

 

De hoek is door de schoren goed gefixeerd. Hij moet er maar uit anders komt het ook niet af. Op de plaatsen waar gelast moet worden is de lak er inmiddels af.

 

 

 

 

Het passlijpen nam nogal wat tijd in beslag. Net zoals met alle gekochte plaatdelen heb je maar één kans om het goed te maken.

Het lassen heb ik maar aan de binnenkant gedaan. Even de lasspetters eraf en het is klaar. Aan de buitenkant zitten op de plek van de proplassen kleine puntjes. Dat betekent dat alles goed is doorgelast.

 

Dit valt er niet meer af.

 

 

 

 

Nu, een behoorlijke tijd later, kan de linker A-stijl worden hersteld. De deur hangt maar aan één scharnier. Er is aan de binnenkant een panlat vastgeklemd. Deze staat op de grond. De deur past precies. En dat is goed genoeg.

 

 

 

 

 

 

 

Het onderste deel van de A-stijl zit erin.

De deur hangt er goed in.

 

Mooi.

 

 

 

 

Inmiddels zitten beide kniestukken er weer in en zijn we twee jaar verder. Eerst moesten er behoorlijk veel andere klussen worden opgeknapt. Ook het grote zijpaneel is inmiddels vervangen.

 

 

De onderkant van het voorpaneel is even met griptangen op de plek gezet. Ik heb met het afslijpen van de onderkant iets materiaal laten zitten. Het passtuk drukt mooi tegen de binnenkant van de voorplaat. De rand aan de onderkant komt mooi onder het kniestuk uit. Als de bumper erop zit kan de deur ook nog open.

 

 

 

Eerst maak ik een verzetrand aan het passtuk. Dat moet volgens mij op de flauwe bochten. De sterk gebogen stukken maak ik gewoon pas op de voorplaat. Hiermee heeft het passtuk een vaste plek gekregen.

 

 

 

 

 

Hierna is de plaat achter de bumper pasgemaakt. Beide platen zijn aan elkaar gelast. Dit is in zijn geheel op de plek gezet. Van binnenuit zijn de gaten voor de bumpersteunen overgenomen. Hiermee komen de gaten precies op de goede plek. Met een klein overgebleven schijfje konden alleen de lange kanten van de gaten worden uitgeslepen. De korte zijde is met een beiteltje weg gehakt.

 

 

 

 

 De strepen op de plaat zijn gebruikt om met het rekapparaat de bocht mooi pas te maken. Je hoeft dan niet steeds met het vingertje bij de plek waar gerekt moet worden naar de werkbank te lopen.

 

Achteraf hoefde er aan de uiteinden van de plaat achter de bumper minder afgeknipt te worden dan ik had gedacht.

 

 

 

 

 

Voordat de hele voorplaat zal worden vast gelast moet de plaat achter de voorbumper aan de binnenkant er nog in. Er ware twee opties. Beide koplampen eruit of doorslijpen en in twee stukken erin zetten. Ik heb voor het laatste gekozen. Het levert wel wat laswerk op maar de koplampen eruit halen zag ik niet zitten.

 

De stroom kabels komen van de achterkant en gaan naar de zekeringen kast. Deze wil ik gemakkelijk en netjes kunnen wegwerken. Daarom lopen er nu vier pijpjes van de kop van de chassisbalk door de holle ruimte achter de voorplaat naar boven. De bovenkant van het pijpjes heb ik omgeklopt. Hierdoor ontstaat er een mooie ronde kant en zal de isolatie van de stroomdraden niet beschadigen.

 

 

 

 

 

De onderkant van het voorpaneel zit erin.

Mooi met proplassen op de plek gezet. Achter het groene gedeelte heb ik de steunbalk met carrosseriekit vast gelijmd. Dit om te voorkomen dat de mooie strakke vorm veranderd. De plaat achter de bumper ga ik nog wel aan de steunbalk vastlassen.

 

 

 

 

 

 

 

De V vorm in de voorplaat moest nog een klein beetje beter op elkaar aansluiten. Hiervoor heb ik een stuk rond staal gebruikt. De ruimte tussen binnen en buitenplaat is ontzettend krap. Daarom is er een stripje aangelast. Dit steekt net boven de binnenplaat uit. Mijn dochter heeft aan de binnenkant voor de nodige steun gezorgd. Dit tasje binnenin vasthouden en aan de buitenkant kloppen ging echt niet alleen.

 

 

 

De voorplaat is nu officieel helemaal klaar. Dit was wat je noemt een klus met verrassingen. Ook een klus waarbij meerdere delen bij elkaar komen en je er goed over na moet denken voordat je begint.

 

It's Leksanized...