Zijplaat links

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerst heb ik het nieuwe deel tegen de bus gedrukt. Dit was gemakkelijk omdat de onderkant van het wielscherm precies over de oude rand past. De ventilatiesleuven blijven zitten dus hij moet 25mm lager worden afgetekend. Voorzichtig snijden om binnen niets kapot te maken. Deel voor deel gaan de stukken eruit. De overgebleven strippen zijn zo dun geslepen zodat je ze met een tang voor een groot deel eraf kunt draaien. De puntlassen scheuren er dan gemakkelijk uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De wielbak is onder het stijltje weggeroest. Even een stukje in de zelfde vorm kloppen en er in lassen. Het onderste stuk van de stijl moet ook maar worden vervangen. Eerst een stukje plaat in de goede vorm kloppen en het verroeste gedeelte eruit slijpen.

Na het lassen is het stuk met zinkprimer gespoten.

 

 

 

De stukken voor de stijl boven de achter wielbakken zijn gezet. Er zijn maar gelijk twee gemaakt. De andere kant is ook verroest en als dat open gaat kan het stukje stijl ook worden vervangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De platen langer dan een meter moet ik maar eerst maken. Het ziet er naar uit dat de “grote” machines gaan verdwijnen. Nu het nog kan heb ik de plaat tussen de vloerbalkjes en de buitenplaat gemaakt. 1,53m is de grootste maat die ik kan kanten. (buigen/zetten)

 

Het rechtopstaande deel wordt tegen de vloerbalkjes gelast. De schuine kant sluit precies op de buitenplaat.

 

 

 

Op deze manier is de linker onderkant van mijn bus opgebouwd. Dit neem ik dan maar zo over.

 

 

 

 

Er zijn twee nieuwe platen gekocht. Dat is inmiddels al een tijdje geleden. Het achterste gedeelte van de plaat is er inmiddels uit gehaald.

 

Het onderste gedeelte moet nog.

 

 

Maar na verloop van tijd zijn de ideeën veranderd. Ik ga proberen om deze twee delen weer terug te brengen en een hele nieuwe zijkant te kopen.

 

 

 

Het stukje met het rooster heb ik nog even laten zitten. Als het inruilen niet lukt gaan de twee stukken er alsnog in en maak ik zelf het overgebleven deel wel. Dat is eigenlijk alleen maar een stuk plaat met een plaat omgezette randjes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na controle bleek dat de zijkant niet helemaal vlak is. De achterste stijl is een beetje naar binnen gedrukt. Met een beetje trekken en drukken lukt het niet. Dan maar met een persje proberen. Met een hamer erop slaan lijkt me geen goed idee.

 

 

 

 

 

 

 

Eerst de onderkant fixeren. Twee stukken pijp aan het U-balkje klemmen. Een erboven op. De stijl kan niet meer naar voren.

 

 

 

 

 

 

De pijp waar het persje tegenaan drukt is niet lang genoeg en is verlengd met een kort stukje. Om de pijp, tijdens het persen, op de plek te houden heb ik het ondersteund met een plaatje. Deze zit vastgeklemd aan een pijpje dat op zijn beurt aan de chassisbalk zit vastgeklemd. Het is een heel woud van lijmklemmen geworden. Op deze manier kom je geen handjes tekort en kun je rustig bekijken of alles goed gaat. De stijl veert iets terug. Daarom moet hij iets verder worden doorgedrukt. Na twee keer proberen zag het er prima uit.

  

 

 

Op de plaats waar de puntlassen hebben gezeten heb ik gaatjes geponst. Hierdoorheen kan ik straks de hele zijkant vastzetten.

 

Voor ik verder kan moet er eerst een plan komen voor de B-stijl. Deze was nog niet leverbaar. En het kon ook nog wel een paar maanden duren. Dan moet de B-stijl maar uit eigengemaakte stukken worden opgebouwd.

 

Daarna kan de zijplaat erin.

 

Het zijpaneel, op het plaatje groen gekleurd, moet eruit. Toen het laatste gepuntlaste randje eruit is gehaald is de rand aan het bovendeel vervormd.

Met een tasje en een hamer was het niet te doen. Daarom heb ik een hulpje gemaakt.

 

 

 

 

 

 

Eerst heb behoorlijk zitten klungelen met vier losse blokjes en een lijmklem. Dat was geen succes. Aan het hulpstukje wilde ik een stukje pianoscharnier lassen maar dat had ik een paar weken geleden weggegooid. Dan maar experimenteren met een stukje plaat.

Met dit hulpje kun je een stukje plaat samendrukken. Eerst met een lijmklem. Daar kon ik niet genoeg kracht op zetten. De aanpassing op de rechter foto is een bout. Hiermee gaat het een stuk beter. Er komt zoveel kracht op de bout dat de schroefdraad er na verloop van tijd af wordt gedrukt. Dan maar een RVS bout proberen. Dit bus project is uit gegroeid tot een groot experiment.

 

Het grote zijpaneel kan worden opgehaald. Hij kan net niet in de auto. Daarom heb ik een plaat gemaakt om hem op het dak te kunnen vervoeren.

De vrachtauto staat klaar om het zijpaneel op te halen.

Er is niet anders dan een paneel met schade. Omdat ik niet kan wachten moet dat maar. Tot mijn blijdschap worden de twee delen, die ik niet meer nodig heb, teruggenomen. Super. Even op en neer naar Woerden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Er zitten wat beschadigingen in de plaat. De linker bovenhoek heeft een behoorlijke knal gehad. Maar met een beetje toverwerk moet het te repareren zijn. Hij is even aan de binnenkant van de garage deur gehangen om verdere beschadigingen te voorkomen. 2,40m is lang, heel lang.

 

 

 

 

 

 

 

De rand onder de zijramen is nog steeds niet naar wens. Het vorige gereedschapje was leuk bedacht maar voldeed niet helemaal. Het is niet te doen om met een tasje de rand recht te kloppen. Als je niet oppast sla de het aanslagrandje helemaal kapot. Hierboven staat een nieuw gereedschapje. Deze kun je om de rand klemmen. De veertjes zorgen ervoor dat de pen steeds tegen de rand zal worden gedrukt. Deze voldoet wel aan de verwachting. Bij de verticale stijlen kun je niet komen en moet het maar zonder tasje naar boven worden geklopt. Wat je niet allemaal met een beetje afval kunt maken. Voor een prototype ziet het er wel aardig uit.

 

 

 

Wat een grote plaat is het. Daar kom je iedere keer weer achter als je hem in de handen hebt. Het inhangen is alleen niet te doen. Met de hulp van mijn vrouw ging dat prima.

Hier en daar moest er nog iets worden pasgeklopt. Dat was te verwachten. Na vier keer met klemmen vastzetten en er weer afhalen is het bijna zoals ik het wil hebben. De linker achterhoek had ik pasgemaakt op de oude situatie. Nu blijkt dat deze nieuwe plaat niet helemaal is pasgemaakt op Paraguays vakwerk. Dus maar weer een hoekje aanpassen. Met het resultaat kan ik wel leven.

 

 

 

Het was passen en meten om het frame vlak te krijgen. Steeds maar weer de zijkant erop om te kijken. Op de vloer liggen de passtukken die nog moeten worden ingelast. De fabricage van onderste stuk van de B-stijl heb ik in dat hoofdstuk beschreven.

 

 

 

 

 

 

En dan ben je weer thuis, helemaal blij met je plaat voor de zijkant. En dan ben je het balkje aan de onderkant vergeten. Aan het begin van deze beschrijving had ik al een schets gemaakt. Dit is achteraf niet zo goed. Onderaan moet een knik in de plaat zitten voor de stevigheid. De plaat die ik daarvoor had gemaakt blijft nog maar even in de hoek staan. Na speurwerk op het internet wordt dat bevestigd. Er is een nieuw profiel gezet en tegen de vloerbalkjes gelast.

Eerst het nieuw gemaakte balkje ingelast. Daarna het onderste deel van de B-stijl. Het leverde het nodige pas een meetwerk op. Weer de zijplaat er een paar keer op en er weer af. Nu alles mooi aansluit kunnen de twee laatste stukken erin. Eerst even hechten. Het is mooi geworden.

 

Als je niet alles overziet moet er weer een hoekje los om even een paar mm op te schuiven.

Met de rei controleren. Klaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na enig overleg met mezelf besluit ik om de dorpel aan de bovenkant door te trekken tot de buitenplaat. Aan het begin van dit artikel heb ik een schets gezet. Dit deel had ik nog in een hoekje van de schuur staan. Het boven deel is gebruikt om de dorpel aan te passen.

De onderkant van de zijplaat zal hierdoor veel sterker worden.

 

 

Het laatste deel van de zijplaat kun je niet even met een lijmklemmetje vastzetten. Aan de binnenkant zit een scherm dat ik niet wil verwijderen. Van binnen even aandrukken en dan ook nog lassen is niet te doen.

Ik wil hem wel graag aan de binnen kant aan klemmen. En dan ineens heb je het. Een strip met drie schroeven / bouten. Die kan er inhangen zonder dat je enorm moet googelen. De rand van de grote zijplaat past dan mooi in de ruimte boven de strip. Boven de strip zijn gaten in de plaat geboord. Hierdoor kan met puntlassen de zijplaat worden vastgezet.

 

 

Alle voorbereidingen zijn getroffen. Dit heeft nog wel de nodige uurtjes gekost. Maar nu hoef ik niet steeds meer door de achterklep naar de laadruimte. Op Ebay had ik een doosje carrosseriekit gekocht. Dat kwam nu goed van pas. Eerst wilde ik het frame in de kit zetten en daarna de plaat ervoor hangen. Het doosje had ik later moeten kopen. Ze hebben veel te lang in opslag gestaan. Alle tubes waren zover ingedroogd dat ze niet meer te gebruiken zijn.

Het afkitten moet dan maar na het lassen gebeuren. Even een paar nieuwe patronen kopen.

 

De zijplaat zit erin. Hij is op dit moment rondom met proplassen afgelast. Dit soort klusjes moet je niet afraffelen. Het heeft een middagje gekost om alles goed op de plek te krijgen. Alles ligt mooi in lijn met de achterhoek en de cabinedeur. Op naar het kniestuk onder de cabinedeur.

 

It's Leksanized...