Restauratie stuurhuis bevestiging

 

Het balkje waar het stuurhuis op bevestigt is, is natuurlijk voorzien van de nodige roestgaten. Het stuurhuis moet er dan maar af. De drie bouten aan de zijkant waren gemakkelijk te verwijderen. Aan de onderkant zat maar één bout die gewoon meedraaide. De andere zat er niet in.

 

 

  

 

De boutkop heb ik er maar uit geboord.

Hierna moest de slijptol het “dremeltje” en de nodige beitels worden gebruikt om het vast gelaste stuurhuis los te krijgen. Ook hier weer verroeste en gescheurde stukken.

 

Voor het balkje heb ik een tekening gemaakt. Dat is handig omdat je dan bij het maken geen maten tekort komt. Je kunt hem ook van alle kanten bekijken. 

Binnen in moeten moeren worden opgelast. Verzinkte moeren leveren een nogal vervelend smeltbad op. Daarom draai ik ze maar. Zo’n dun flensje kun je gemakkelijk puntlassen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de plek waar de hefboom voor de rem komt is de holle ruimte opgevuld met een blokje. In dit massieve deel heb ik een gat van 12H7 gemaakt. De bout die erbij hoort is natuurlijk versleten. Ook deze moet worden vervangen.

 

 

 

De remcilinder is op een balkje bevestigd dat tussen de twee chassisbalken gelast. Ook dit bakje is natuurlijk, hoe kan het ook anders, behoorlijk weggeroest. Even een ander voor maken dus. De maten heb ik ’s avonds laat met een looplampje opgenomen en in een schetsje gezet. Toen hij klaar was heb ik hem naast de andere gehouden om te zien of alles goed was. De breedte leek me nogal groot. De gemeten 47 mm moest dan ook 37 mm zijn. Op de plek waar de kachelpijp en schakel- en stuurstang langs loopt heb ik hem maar dunner gemaakt. Alles past nu weer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De balkjes zijn er nu uit gesneden. Dat was nog een hele klus. De dwars balk kon er alleen maar in toe het dwars schot voor een groot deel was weg gesneden. Een beetje vervelend omdat deze nog best goed was.

 

Voordat het balkje wordt vast gelast heb ik de lagering voor de koppeling op de plaats gezet en vast gehecht. Het pijltje geeft de bovenkant aan. Op zich maakt het niet uit maar anders komt de vetnippel er verkeerd om in.

 

 

 

 

 

Voordat hij zal worden vast gelast nog even controleren of alles wel op de goede plaats zit.

De koppeling pedaal heb ik er ook even in gehad om te kijken of het draaipunt op de goede plek zit.

 

 

 

 

 

Alles is goed dus de lagering kan worden vast gelast.

 

 

 

 

 

Het balkje heb ik aan de chassis balken vast gelast. Het ziet er weer strak uit.

 

 

 

 

 

 

 

Het balkje waar het stuurhuis en de rem op wordt bevestigt zit er in. Het stuurhuis en het draaipunt voor de rem heb ik eerst gepast. Toen alles op de goede plek zat is alles afgelast.

 

 

 

 

 

 

 

Als laatste is het beugeltje voor de remcilinder erop gezet. Deze moet natuurlijk precies in het verlengde van de rempedaal worden gezet.

 

 

 

It's Leksanized...