Restauratie van de kriksteunen

 

 

Als je goed naar de steunbalken voor de kriksteunen kijkt dan zie je dat deze er met de Frans slag zijn opgezet. Er heeft al eens een krik onder gestaan en de plaat behoorlijk ingedrukt.

Een kriksteun is er niet meer. Voor het doel waarvoor ze bedacht zijn, zijn ze niet meer geschikt en moeten daarom maar worden verwijderd. Het levert voor het repareren van de chassisbalken natuurlijk ook de nodigde ruimte op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het zal nog wel een tijdje duren voordat deze nieuwe kriksteun steunbalken weer op de goede plek zitten. Ze zijn van 2 mm plaat gemaakt. Dat is volgens mij sterk genoeg. Van de platen die aan de bus waren gebakken kon ik niet goed de maat meten. Ze waren allemaal van een verschillende dikte. Deze platen staan al een tijdje in de fertan. Het oppervlakte laagje zorgt er goed voor dat er geen roest ontstaat.

Inmiddels zijn we drie jaar verder.

De steunbalkjes voor de kriksteunen die ik had gemaakt passen niet. Ze zijn ongeveer 10mm te kort. Ik kan er 10 mm aan lassen maar dat doe ik maar niet. Zo veel werk is het ook weer niet om nieuwe steunen te maken. De nieuwe steunen worden op de plek precies pasgemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De krik steunen zijn alle vier iets langer gemaakt om ze precies pas te kunnen maken.

Ze zijn van 2mm plaat gemaakt. Er zit al een coating op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij de voorsteun heb ik beide kanten hetzelfde gehouden. Pas op het laatste moment maak ik er een linker- en een rechtersteun van.

 

Je hoeft dan maar één tekening te maken. De maten kun je dan beter inschrijven.

Met het aftekenen van de uitslagen moet je met zoveel maten even goed opletten. Zo af en toe een puntje met een stift zetten doet wonderen.

 

 

Even de onderdelen in elkaar gezet. Geel is het vloerbalkje. Groen is het steunbalkje voor de kriksteun. Achter de blauwe kriksteun moet natuurlijk nog een plaat worden gelast. 

 

 

 

 

 

 

 

Een tekening maken van een nieuw product is geen probleem. Als je alles in elkaar zet en het past niet, kun je het aanpassen. Een tekening maken van een bestaande situatie is een ander fenomeen. Natuurlijk moet je alles goed opmeten en dan in de tekening 1 op 1 overnemen.

 

Maar als er niets is om op te meten dan ga je op onderzoek uit hoe het wel moet zijn. Dat bleek ontzettend lastig. Waar tover je een goede foto van een kriksteun vandaan? Hij moet natuurlijk wel op mijn Bilstein krikje passen.

 

De buitenkant van de kriksteun moet gelijk liggen met de onderrand van de grote zijplaat van de bus. Niet de binnenkant van het balkje dat erachter ligt. Daarom zat de kriksteun ongeveer 20 mm te ver naar achteren. Er is een stuk uitgehaald. Inmiddels is de plaat aan de achterkant van de kriksteun er ingelast.

Volgens mij is de kriksteun bij uitstek een plaats waar vochtig zand blijft  zitten. Deze steunen zijn zo gemaakt dat het goed kan ventileren. Hij kan ook in de holle ruimte goed in de tectyl worden gezet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De kriksteunen zitten erin. Dit was de laatste klus voor het inlassen van de grote zijplaat.

De plekken waar ik niet meer bij kan staan allemaal in de  zinkprimer.

 

 

De twee kriksteunen voor de rechterkant zijn klaar. Ze kunnen erin gelast worden. Omdat de bus op de plaats van de zijdeuren iets korter was en de iets moest worden opgerekt is daar voor de stevigheid een extra pijp ingezet. Hier valt de kriksteun omheen. Vandaar de extra uitsparing.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weer een klus geklaard. Nog een klein beetje afwerken en dan kunnen ze in de primer.

 

It's Leksanized...