Restauratie van de linker chassisbalk

 

 

 

 

 

 

Zoals je goed kunt zien is dit stuk van de linker chassisbalk een goed voorbeeld van de rest van de onderkant van de bus.

Om de chassisbalken op de plek van de vooras op de zelfde plek te houden heb ik een steun gelast. Als er stukken worden uitgeslepen wil ik liever niet dat de plaats voor de vooras ophanging ergens anders komt te liggen. Eerst maar even een schetsje gemaakt. Met stukken afval materiaal zijn eerst de verticale steunen met bouten aan de chassisbalken vast gemaakt. Daarna zijn de verbindingsstukken ertussen gelast. Met twee stukken vierkante pijp is de beugel aan de eerste dwarsbalk gelast.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bus samen met de overbuurman op de zij gedraaid. Dat was wel even handig om dat met twee man te doen. Daarna is hij weer terug in de garage gezet en goed met blokken ondersteund.

 

Nu kan ik er aan de onderkant goed bij. Je kunt nu goed zien hoe groot de ravage is. De meeste troep is er nu af en er wordt steeds meer bak en braadwerk zichtbaar. Stukken over elkaar gelast. Als het maar weer even vast zit. Het is gewoon teveel om op te noemen. De hele onderkant moet van voor naar achteren vervangen worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Even een paar plaatjes van de ramp. Ik moet er maar gewoon aan beginnen. Anders zal het nooit beter worden dan het nu is. Eerst de linker chassisbalk er maar uit. Dat is de bovenste omdat de bus nu op de kant ligt. Op sommige plekken zijn er drie lagen over elkaar gelast. Natuurlijk met een grote hoeveelheid roest ertussen. In de koker bij de achteras is in al die jaren een zand en vocht ophoping geweest. Dit was zo hard dat er zelfs met een beitel en een moker met moeite kapot geslagen kon worden. Het onderste gedeelte moest er helemaal van af.

Na veel passen en slijpen kon het passtuk tegen de torsieas gelast worden. Hij loopt mooi in één lijn met het achterste deel van de chassisbalk maar is nog wel te lang. Dit moet aan de hand van het evenwijdige deel van de voorkant op maat worden gemaakt.

 

De plaatdelen aan de binnenkant moeten er uit nu ik er nog goed bij kan. Ook hier zijn er meerdere platen over elkaar gelast. Ook is de chassisbalk aan de onderkant behoorlijk weg geroest. Nadat een groot deel van de verticale plaat onder de stoelen is weggehaald komt er weer een weggeroeste hoek tevoorschijn.

De plannen worden voor de zoveelste keer aangepast.

 

 

 Nadat de linker chassisbalk pasgemaakt is, las ik hem nog niet vast. Een deel van de rechter chassisbalk gaat er ook uit. Dan kan het voorste dwars balkje onder de vloer eruit. Het onderste deel van de verticale plaat achter de stoelen gaat eraf. Het is al een behoorlijk stuk dubbel uit gestukt. In de zelfde hoek kan er dan een behoorlijk stuk van de horizontale plaat tussen de chassisbalken af. Deze is aan de achterkant, in de hoeken, al helemaal weggeroest.

 

Op  Ebay heb ik de twee verticale platen kunnen kopen. Dit was een buiten kansje en heb nog niet eerder gezien dat deze platen te koop werden aangeboden. De restauratie zal op die plek een stuk gemakkelijker worden.

Op dit moment is de bus behoorlijk goed ondersteund. Aan de voor- en achterkant hangt hij in de kantelkar. Aan de onderkant is de hele zijkant ondersteund. Aan de bovenkant is hij naast de deuren ondersteund.  De as met de torsieveren aan de achterkant is goed ondersteund. De opname voor de vooras wordt op de goede afstand gehouden met een beugel. Deze beugel staat zijn beurt weer op de grond. Zo zal hij niet vervormen na het uitslijpen van deze delen. Ik heb me voorgenomen om de bus niet eerder te verplaatsen dan na het inlassen van die drie stukken van de chassisbalken. De sterkte aan de voorkant is inmiddels terug omdat de twee nieuwe balkjes weer zijn ingelast.

 

Om de verticale plaat naast de chassisbalk goed pas te kunnen maken heb ik eerst een mal nodig voor de pasvorm. Hij kan er niet helemaal in een keer in. De ophang plek voor de vooras zit in de weg. Dit deel is nog best goed en laat ik dus mooi zitten. Deze mal maak ik van pasgemaakte stukken die aan elkaar worden gelast. Hierdoor kan ik beter naar de goede vorm toe werken. Een hele plaat tussen vier kanten pas maken is al lastig. Maar met al die verschillende vormen is het bijna onmogelijk.

 

 

Met de mal is de buitenvorm afgetekend. Hierna heb ik de plaat precies op maat gesneden.

 

 

 

 

De plaat past er precies in. Na het aftekenen volgens de mal en dan op maat slijpen past de plaat precies op zijn plek. Maar als je dan een hoekje omklopt moet er wel rekening met de plaatdikte worden gehouden.

 

 

 

 

De chassisbalk ligt erop en past precies. De plaat moet aan de onderkant nog wel gelijk met de chassisbalk worden gemaakt.

 

 

 

De plaat is klaar en kan worden ingelast. Om de 15 mm een gaatje van Ø 5 mm voor de proplassen. Voor het lassen haal ik de verf er nog wel even af. Dit levert anders veel spetterwerk op en de lassen branden niet goed in.

 

 

Het is gelukt. De linker chassisbalk is van voor naar achter weer als nieuw. Voor het lassen heb ik gezorgd voor een vooropening in de lasnaad. Dit levert een mooie doorlassing op. Als ik de bus omdraai las ik de lasnaad wel even van de binnenkant af. Anders moet ik die allemaal boven het hoofd lassen. Dat zal wel lukken maar onder de hand is een stuk gemakkelijker.

 

Om even de stevigheid weer terug te krijgen heb ik van wat overgebleven stukken plaat van 2 mm het gat opgevuld.

 

 

 

 

De bus staat weer klaar om gedraaid te worden.

De voor nood ingelaste stukken gaan er allemaal weer uit. Nu weet ik zeken dat de vorm behouden blijft. De balkjes van de laadvloer heb ik ook maar voor de zekerheid vastgehecht. Beter op save spelen dan dat hij tijdens het draaien iets uitzakt.

 

 

Na het omdraaien van de bus heb hem weer met de houten balken ondersteund. Hij hangt dan niet alleen aan de ophanging voor de bumpers. Ook bij de bevestiging van voor- en achteras is de bus ondersteund.

De verticale plaat is inmiddels tegen de chassisbalk gelast. Het is wel even wennen. Na het omdraaien van de bus ligt alles aan de andere kant.

 

Het overgebleven stuk plaat is ook pas gemaakt. Ik las hem nog niet vast omdat de stiften waaraan de vooras wordt vastgemaakt behoorlijk zijn weggeroest.

De onderste stiften hebben waarschijnlijk tientallen jaren in het vochtige zand gelegen. Deze zien er dan ook vreselijk uit. Dit moet dan maar wachten tot de vakantie voorbij is. Dan kan ik een paar nieuwe draaien.

 

 

De verstevigingsplaat die in het achterste gedeelte komt is klaar. De proplassen moeten nog wel worden afgewerkt. Voordat de plaat erin gelast is heb de blanke delen van de staalplaat eerst in de zinkprimer gezet.

 

 

 

 

Na even een badkamertje renoveren is er weer tijd voor de bus.

De linker chassisbalk moest nog worden afgewerkt en zit er nu helemaal in.

 

 

 

 

 

De verticale plaat is helemaal afgelast. Tussen de randen, waar twee platen op elkaar liggen, kun je natuurlijk een kiertje zien. Deze randen heb ik dicht gelast. Op die manier kan er ook geen vocht tussen kruipen.

 

It's Leksanized...