Restauratie van de Schokdempersteun

De buitenzijde van chassisbalk tussen de voor en achteras is afgelast. Nu ligt de bus nog op de kant en kun je er nog gemakkelijk bij. Daarom is het makkelijker om de extra klusjes ook even mee te pakken. Anders moet hij bij elk wissewasje omgedraaid worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de rechterachterkant is de ophanging voor de schokbreker niet zo fraai gerepareerd. Een blikje hier en een stripje daar, het klusje is weer klaar. Hij moet er maar eerst netjes vanaf. Als het allemaal heel blijft kan ik hem nog opnieuw gebruiken. Dat gaat waarschijnlijk niet helemaal lukken dus repareren of anders een nieuwe maken zijn de twee andere opties. Dat gaat nog spannend worden met de vier verstevigingen in de onderhoeken.

Even een plannetje voor een nieuwe beugel. Eerst moeten de hoeken aan de bovenkant worden gebogen. Daarna de twee onderhoeken. Als laatste de verstevigingen in de onderhoeken. Dat kan, denk ik, met het persje. Er moet dan eerst een mal gemaakt worden. Deze moet uit drie delen anders kan deze er na het buigen niet meer uit.

 

De beugel voor de schokbreker is eraf. Dit is weer het oude liedje. Het betere bak en braadwerk. De chassisbalk is op die plek behoorlijk ingescheurd. Eerst maar een mooi stuk in zetten.

 

Inmiddels heb ik de ruwe vorm van de beugel gezet. Dit is goed op maat. De linkerplaat op de foto is een proef plaatje. Hiermee is geprobeerd of ik hem helemaal goed zou gaan. Het was nog even puzzelen maar het is gelukt. Met een hulpplaatje kon de hele beugel gewoon op een zetbankje worden gemaakt. De verstevigingen in de hoeken moeten er nog worden ingedrukt.

 

De beugel is klaar. Met het persmalletje kunnen de verstevigingen erin gedrukt worden. Deze moest uit twee delen omdat hij er anders niet meer uit kan. Er zijn gelijk maar twee beugels gemaakt. Dan kan ik altijd nog beslissen of de andere ook zal worden vervangen.

 

 

Het gat in de chassisbalk is netjes opgevuld. Aan de andere kant kan geen tegenlas worden gemaakt omdat er een plaat tegen de chassisbalk is gelast. Met een vooropening van 2 mm kun je een goede doorlas maken. Goed op de plaatranden letten. Deze moeten een beetje mee smelten en dan gaat alles goed.

 

 

 

 

 

 

De beugel zit weer netjes op de plek. De achterkant lassen was lastig. Met de lashelm kwam ik steeds tegen het spatscherm.

Om dan maar aan de voorkant te blijven staan en onderdoor van de achterkant te lassen waren mij armen echt te kort. Kortom ik moest een paar keer in de motorruimte kruipen om in een goede positie te kunnen staan. Gelukkig duurde het geen half uur.

 


 

 

De tweede schokdempersteun heeft ook een scheurtje. Dit gaat in de toekomst natuurlijk helemaal mis. Gelukkig heb ik twee steunen gemaakt. Waarschijnlijk was het met uitslijpen en opnieuw inlassen wel gelukt. Maar beide kanten zijn dan weer gelijk. Niemand ziet het maar voor het gevoel moet hij wel worden vervangen.

 

 

 

 

 

Het was even lastig om de beugel eraf te krijgen. De puntlassen moesten eruit worden geboord. Na het doorslijpen van de las aan de voorkant kon met een beitel de beugel eraf worden gehakt. Hierna moest natuurlijk de plek weer worden vlakgeslepen. De beugel goed fixeren met een lijmklem. En daarna af lassen.

 

 

It's Leksanized...