Verstevigingsplaten voor de Chassisbalken

Vóór en achter de as met de torsieveren is van de chassisbalk een koker gemaakt. Aan de voorkant van deze as is er een opening met een verstevigingsplaat in gemaakt. Omdat de chassisbalk op die plek helemaal is vervangen moesten ook de afdichtingsplaten worden vernieuwd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Even een schets van de plaat gemaakt. De maten van de opening waren belangrijk omdat de originele plaat helemaal zal worden weggesneden.

Met behulp van het malletje zijn de randen mooi omgeklopt. Het stempeltje, dat wel op de schets staat, heb ik niet gemaakt. Het was niet nodig omdat met een hamer al een mooie strakke rand is geklopt.

 

 

 

 

 

 

Omdat ik niet goed weet hoe lang het gaat duren voordat deze platen worden ingelast heb ik ze maar even in de zinkprimer gezet.

 

 

 

 

 

De verstevigingsplaat is klaar. Hij is helemaal pas gemaakt op de chassisbalk. Omdat de plaat 2 mm dik is heb ik de gaten met 6 mm opgeboord. Met de ponstang maak je gaten van 5 mm. Dat is voor dunnere platen prima maar bij 2 mm is het te weinig. Ook zijn de gaten verzonken. Nu kun je ze prima lassen.

Voordat de plaat erin gelast zou worden heb ik de te lassen plekken eerst schoon gemaakt.

 

 

 

 

 

 

Het verstevigingsdeel voor de andere kant lag ook al een tijdje op de plank. Eerst maar even een malletje maken om de achterkant af te tekenen. Dit malletje kun je nog een beetje heen en weer schuiven. Als de dat bij het verstevigingsdeel doet heb je maar één kans. De vorm bij de torsieas kan nu gemakkelijk worden afgetekend en eruit geslepen. Hierna is de knik bij de opening aan de beurt. Bij de knik is een stukje ingeslepen. Nu kan de rand worden omgezet. Dit kan nog allemaal met een platenklem en een bankschroef. De plaat kan in de chassisbalk helemaal gefixeerd worden met lasklemmen. Nu kan met een tas en een hamer het hoekje worden omgeklopt.

 

De gaten erin, lasplekken schoon maken en aflassen.

 

 

It's Leksanized...