Laaddeur voor

 

 

 

Op een bepaald moment sta je voor de bus en dan bekruipt je het gevoel dat de voorste laaddeur aan de onderkant een beetje scheef is. Hij paste toch al niet zo goed. Even een controle met een winkelhaak leverde direct een nieuwe klus op. Ik dacht dat ze aan de onderkant nog niet zo slecht waren maar dit kan echt niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Voor de verandering heb ik een slot dat helemaal compleet is. Het is er wel een handvat zonder slot en het is de vraag of ik dat wel wil. Als je de laaddeuren op slot wilt doen moet dat vanaf de passagierskant van de cabine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De spanjoletstangen worden met een boutje van M5 aan het slot vastgezet. In het slot zit een gat van Ø 9mm. Om de speling eruit te halen heb ik twee busjes gedraaid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de rechterkant van de laaddeuren is de naad een beetje groter dan bij de rest. Dit ga ik oplossen door het binnenste deel van het scharnier een beetje door te zetten. Om de twee scharnieren in een lijn te houden moet dat wel precies gebeuren. Door er een paar klappen met een mokertje en de hoek van het boven en onder scharnierdeel goed controleren kom je tot een goed eind resultaat. De rechter kier zal kleiner en de middelste kier iets groter worden.

 

Inmiddels zit de achterste laaddeur weer netjes op zijn plek. Sluit mooi en ligt ook mooi in het zijvlak van de bus.

Nu is de voorste laaddeur aan de beurt. Deze is aan de onderkant scheef. Als de deuren dicht zitten is dat geen gezicht. Eerst haal ik de lak er maar eens af. Dan ga ik een beslissing nemen of de nieuwe stukken erin worden gelast of dat ik een scheef stukje uit de deur slijp en hem dan weer aan elkaar las. Dit ligt helemaal aan de plaat die onder de lak vandaan komt.

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De lak is eraf. Met een elektrische verfafbrander gaat dat best goed. Je hebt geen schuur vol stof en de plaat wordt niet zo warm dat hij zal vervormen. Ook hier, aan de onderkant, een behoorlijke laag plamuur. Deze laag was op verschillende plekken al voorzien van kleine scheurtjes.

In het onderste plaatdeel zit een scheur en een deuk aan de kant van het scharnier maar ook een grote deuk aan de andere kant. Niet gebruiken zou ik zeggen. Het onderdeel moet er dus, net als bij de andere deur, af.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het onderste deel van de buitenplaat is eerst ruw op maat weggeslepen. Toen het grootste deel weg was en de binnenkant voor een deel is weggehaald kon de buitenkant worden pasgemaakt. Met een plaatje eronder voor de maat kon hij precies worden afgekrast.

Het binnenste deel is op maat gemaakt en gelast. De stangen van het spanjoletslot passen ook goed.

De buitenplaat is op de randen voorzien van proplasgaatjes en is afgelast.

 

 

 

 

 

 

 

 

De buitenplaat is natuurlijk vervormd door de lange lasnaad. Om de onderkant weer mooi strak te krijgen ga ik hem, net als bij de andere deur, vertinnen. Eerst maar alle lak eraf tot er alleen maar blanke plaat overblijft. Hierna het hele vlak met een soort soldeerpasta insmeren en dit helemaal in de poriën branden.

Na het opbrengen van het tin is de onderkant met een carrosserievijl al behoorlijk in de goede vorm gebracht. Er zijn nog een aantal plekken die te laag zijn. Dat ga ik nog maar verder opvullen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na een week was de blanke plaat mooi aangeroest. Dat heb ik met een ontroest vloeistof weg gehaald. Dat blijft natuurlijk niet op de plaat liggen. Daarom heb ik twee poetslappen, helemaal doorweekt, op de deur gelegd om het te laten inweken. Om het kwartier even de roest weg poetsen en weer opnieuw de lappen erop. Als laatste even met een borstel de kieren en putjes bewerkt en de roest is eraf.

Bij het opvullen van de laatste stukken was de hechting tussen staal en tin ver te zoeken. Na een uur prutsen kon ik het er zo weer af steken. Met S-39 weer opnieuw geprobeerd. Ook dat hielp niet. Er blijft een vettig laagje op de staalplaat achter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na ontzettend gestuntel met de verkeerde Lood-Tin samenstelling gaat alles er weer af. Hiervan worden weer staven gegoten. Deze kunnen dan weer gebruikt worden voor gewone soldeerverbindingen. Het zal nog een hele klus worden om de goede samenstelling Lood Tin te maken. Het makkelijkst is natuurlijk om een kilootje of twee tin te kopen en daar 25% lood bij te doen. Maar waar koop je zoiets?

 

 

Ik heb veel tijd gestoken om deze deur mooi glad en in de goede vorm te krijgen. Omdat er teveel warmte in moest en de deur horizontaal lag, zakte de plaat uit. Daardoor moest er steeds meer tin in. Het is al met al een regelrechte ramp geworden. Alles is er voor de tweede keer helemaal afgehaald. Vertinnen, is dus, net als stukadoren, niet mijn ding.

 

 

 

 

 

 

Maar de deur kan niet zo blijven. Om een nieuwe buitenplaat te kunnen maken heb ik maar een nieuw stuk plaat voorzien van drie randen.

 

Van de vorm van de stijlen en de deur heb ik een mal gemaakt. Deze kan worden gebruikt om de buitenplaat in de vorm te zetten.

 

 

Met de krimp kopjes op het krimp/strek apparaat is de rand gestuikt. Aan de hand van de mal kan dan de plaat in de goede vorm worden gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Beide kanten zijn gelijk van vorm. Even passen om te kijken of het gelukt is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerst maar de overtollige stukken eruit slijpen. Na het aftekenen met de doorslijpschijf het overtollige materiaal weghalen. Het lastigste is dat je niet door het deurframe mag snijden. Op dit moment is dat allemaal goed gelukt. De stukken plaat met de uitsparingen voor de klinken heb ik nog even laten zitten. Op de andere deur en de stijl heb ik het midden van gat voor de klink overgenomen. Die maat ligt vast.

 

 

 

Ook de uitsparingen voor de klinken zijn eraf. Alles is nu klaar om de buitenplaat erop te kunnen zetten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit steuntje zie je, als het goed is, nooit. Het zorgt ervoor dat na montage van de klink de buitenplaat niet indeukt.

Om het stuk plaat met de uitsparing voor de klink te kunnen fixeren heb ik een stukje gereedschap gedraaid. Dit zorgt voor het centreren van het gat in de deurplaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Aan de hand van een schets de centreerpen maken gaat wel goed, maar met een 3D tekening zie je niets over het hoofd. Het gat met de schroefdraad M8 is helemaal doorheen gemaakt. Dan is het ook niet meer zo belangrijk hoelang de bout is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het plaatje met de uitsparing voor de klink zit op de goede plek. Nu kan de buitenplaat verder worden pasgemaakt. Eerst maar de buitenplaat erop zetten en een dikke stip door het gat aftekenen. Dan kan het plaatje erop en de hoeken aftekenen. Het gat ga ik aan alle zijden 10 mm kleiner maken dan het plaatje. Hierna het plaatje weer monteren. De buitenplaat er overheen. Aan de hand van de buitenplaat kan het plaatje worden afgetekend en nauwkeurig op maat worden geslepen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beide plaatjes zitten op de goede plek. De lassen zijn natuurlijk een beetje gekrompen. De horizontale lassen ga ik een klein beetje oprekken.

Het pasmaken is nog een hele klus geworden. De bovenkant golfde een beetje na het lassen. Door de lassen op te rekken krijgt de plaat weer dezelfde lengte als voor het lassen. In de randen aan de zijkanten en de onderkant zijn weer de nodige gaatjes geponst voor het proplassen.

 

 

De deur staat in de primer en dat betekent dat ik aan een andere klus ga beginnen. Dat is de rechter voordeur. Het slot is er inmiddels uit. Al heel lang wil ik weten hoe dat er vanbinnen uitziet. Is het mogelijk in het slot voor de sleutel aan te passen? Dat ga ik in een ander hoofdstuk beschrijven.

 

It's Leksanized...