Maken van een kantelkar om de spijlbus te kunnen draaien.

 Tekening van de voorste kantelkar

 

 Voorste kantelkar

 

 

 

 

 

 

 

  Achterste kantelkar

 

 

Tekening van de achterste kantelkar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om de bus te kunnen draaien heb ik een tweetal karretjes gemaakt die je op de bevestigingspunten van de bumpers vast kunt maken. Een paar voorbeeld foto’s kwam ik op het internet tegen. Om ze te kunnen maken heb ik eerst een paar tekeningen gemaakt. Zo kun je mooi zien of alles past en werkt.

De balkjes aan de onderkant komen van een oud stijgerdeel dat anders als oud ijzer zou worden afgevoerd.

 

Herstel poging

 Ontwerpschets van de bevestiging

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de praktijk werkt het soms een beetje anders dan je hebt bedacht. Aan de voorkant is er geen probleem. Deze constructie is ontzettend stijf. Maar achter is het moment veel groter en kantelt het bovenstuk tegen de bus aan. Daarom heb ik er een nieuwe steun ingemaakt. Deze kun je aan de ophanging van de versnellingsbak bevestigen. Er zit een driehoek in en dat zou goed moeten zijn.

Eerst maar eens een paar schetsen gemaakt. Dat is makkelijk. Dan kun je al zien hoe het moet worden. 

 

Achterste kantelkar in gebruik

 

 

Omdat het ophangpunt ver van het hefgedeelte af ligt kantelt de driehoek in zijn geheel voorover. Daarom is de lat op de bus gezet. De lak is al beschadigt maar dat is nu nog niet zo erg. Een deuk in het plaatwerk is minder leuk.

 

 

 

 

 

De scharnierhouder van de motorklep was zo beschadigd dat deze moest worden vervangen. Daarom heb ik het uitstekende deel dat aan de ophanging van de versnellingsbak wordt vastgemaakt helemaal uit elkaar gehaald. De beugels die aan de chassisbalken worden bevestigt zijn 40mm verlengd. Nu staat het hijssysteem 40 mm verder van de bus en zal hij tijdens het heffen niet meer tegen de scharnierhouder komen. Er komt één buis van de versnellingsbak ophanging naar de kantelbrug. Hierdoor komt er een andere driehoek in de constructie. Dit zou een betere oplossing van het probleem moeten zijn.

 Definitieve uitvoering

 

 Definitieve uitvoering in gebruik

 

 

 

 

 

 

 

Als eerste moet de midden pijp op de versnellingsbak ophanging worden vastgemaakt. Hierna kan de hele kantelkar naar voren worden geschoven en aan de chassisbalken worden vast gemaakt. Het tillen gaat goed. Het hef gedeelte komt niet meer voorover. Na wat proberen en logisch nadenken lukt het uiteindelijk om een werkend systeem te maken.

Op YouTube kom je nu nog wel meer huisvlijt tegen maar dit is voor mij het meest geschikt.

 

 

It's Leksanized...