Restauratie I-balkjes

De laadvloer moet er helemaal uit. Daarom moesten er nieuwe balkjes komen. Kopen of zelf maken was de grote vraag.

 

Over het zelf maken van onderdelen of nieuw kopen heb ik even een paar dagen lopen dubben. Maar ’s avonds kan ik op dit moment toch niets in de garage doen. Daarom ben ik maar begonnen met de 3 I profielen onder de laadvloer. Voor het omzetten van de rand van het middelste gat heb ik eerst maar een matrijsje gedraaid. De gaten zijn gemaakt met een gatenzaag van 19 mm. Onder de pers worden de randen omgezet en het gat heeft dan een maat van 30,2 mm. De pijp voor de schakelstang heeft een buitendiameter van 30 mm. Proef geslaagd.

 


Morgen eerst maar van onder de laadvloer, langs de I profielen, een aantal gaatjes door de vloer boren. Vanaf de bovenkant kun je dan goed zien waar je moet slijpen. Er moet een groot stuk van de vloer worden uitgesneden. Daarna kan ik het middenstuk van het I profiel precies opmeten. Ondertussen kom ik er achter dat er hier ook meerdere platen over elkaar liggen.

 

 

 

Het achterste I balkje is in het verleden al eens vervangen voor een U balkje. Waarschijnlijk was dat gemakkelijker te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om de maten van de I-balkjes onder de laadvloer goed te kunnen meten heb ik stukken naast de balkjes uit de vloer gesneden. In het midden van het I-balkje komt een gat waar de schakeltunnel doorheen loopt. Deze pijp van Ø 30 mm loopt precies door de midden steunen en de I-balk is daarom op die plek iets dikker. De twee delen van de laadvloer zal in het midden aan elkaar worden gelast. Die las-plek zit op de bovenkant van de golven. De verdikking van het balkje past er daarom mooi onder. Om de matrijzen mooi op maat te kunnen maken heb ik maar eerst een tekening gemaakt. Het persje om de rand in het midden te kunnen drukken is al klaar. Nu is het malletje voor de buitenkant aan de beurt.

 

De verschillende werkstappen liggen hier naast elkaar. Eerst een gat van Ø 19 mm in het plaatje boren. Hierna met het malletje in de bankschroef  de randen omkloppen. Met het persje kan daarna de rand in het midden worden omgezet. Nog een beetje vlak kloppen en dan zijn ze klaar.

 

 

Inmiddels zijn alle randen omgeklopt. Volgende week kunnen de gaten met het persje worden omgezet. Misschien moet de diameter nog iets groter worden. Na het uithalen van de stempel is de maat iets kleiner dan Ø 30 mm. De pijp kan er dus niet door.

 

 Na nog een keer de buitenrand in de goede vorm te hebben geklopt en de binnendiameter nog een keer op maat geperst is, is de vorm goed. Stroken voor de I-balkjes zijn inmiddels geknipt en omgezet met de kantbank. De lengte is 1530 mm. Dit is iets te lang maar dat komt voor het inlassen helemaal goed. Er moet nog een matrijsje worden gemaakt om de ronding in het midden te kunnen maken.

 

 

 

 

De twee vormen voor de matrijs zijn gefreesd. Om het onder de pers te vervormen, zijn er zoals op de schets is te zien, stukken aangelast. De matrijs werkt prima. Op de foto staat een test stukje. Het gat van Ø 32 mm dat in het midden van de I-balk komt moet er nog in.

 

Met de test stukken heb ik nog even een aantal proefjes gemaakt. Met het eerste stuk heb ik eerst de bochtjes in de randen gedrukt. Hierna is dan het gat van 32 mm geboord. De U vorm is behoorlijk vervormd en de rug is niet meer recht. Hierna heb ik eerst het gat geboord en daarna de bochtjes erin gedrukt. Zoals ik al had gedacht is het gat behoorlijk vervormd. De U vorm is bijna niet vervormd. De rug is bijna recht gebleven. Het gat dat ik heb geboord is Ø32 mm. Het balkje wil ik zo sterk mogelijk houden. Daarom heb ik eerst vervormd en toen geboord.

 

 

 

 

 

Ze zijn alle drie in elkaar gepuntlast. Eerst de verstevigingsstukken in het midden en daarna de ruggen. De gaten voor de handrem buisjes moeten nog worden geboord. Eerst even meten of het precies in het midden moet worden geboord.

 

Inmiddels zijn de gaten Ø12,5mm geboord. Hier komt een buisje van Ø12 mm door. Door dit buisje zal straks de handremkabel lopen. Omdat de buisjes scheef lopen zijn er net als in het origineel drie gaten geboord. Bij de voorste I-balk worden de binnenste van de drie gaten gebruikt. De middelste I-balk natuurlijk de middelste van de drie gaten en bij de achterste van de I-balkjes worden de buitenste van de drie gaten gebruikt. Door dit simpele idee kunnen de I-balkjes door elkaar worden gebruikt en de buisjes kunnen mooi van binnenuit naar buiten lopen.

Voor het boren heb maar eerst een boormal gemaakt. Met het asje van Ø30 mm ben ik uitgegaan van het midden van de I-balkjes. Met de digitale uitlezing op de boormachine zijn na het uitklokken de drie gaten geboord. Door de boormal op de goede plek te zetten kunnen alle gaten gemakkelijk, zonder verder aftekenen, op de juiste plek worden geboord.

 

 

Het zal nog wel een tijdje duren voordat de I-balkjes op de juiste plek in de bus zitten. Daarom heb ik ze voor de zekerheid in de zinkprimer gezet. Als ik ze nodig heb moet natuurlijk voor het lassen het een en ander blank geschuurd worden.

 

 

It's Leksanized...