Restauratie U-balkjes

De vraag om de U-balkjes zelf te maken was niet zo moeilijk te beantwoorden. Met een kantbank  is dat niet zo lastig.

 

De dwars balkjes die op de chassisbalken en onder de laadvloer liggen zijn verdeeld in twee soorten. U- en I-balkjes. In de drie U-balkjes zitten een aantal gaten. In het midden komt een gat waar de schakeltunnel doorheen loopt. Daarnaast komen de gaten waar een pijpje van Ø 12mm doorheen loopt. Door de pijpjes komen later de handrem kabels. De pijpjes lopen scheef naar achteren. Van smal voor naar breed achter. Deze maten heb ik in de tekening gezet. De voorste en achterste punten heb ik met elkaar verbonden. De raakpunten op het U-balkje leveren de juiste maten op voor de gaten. Door het gebruik van een 3D teken programma hoef je niet alles op de grond uit te leggen om de gaten af te tekenen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nadat de platen zijn gezet zijn de gaten van Ø 30mm voor de schakeltunnel er in geboord. Ik wilde het uiterlijk gelijk maken aan die van de I-balkjes dus zijn er verstevigingsstukken op gepuntlast.

Alles ligt netjes in één lijn en is evenwijdig aan elkaar. Meestal maak ik er één extra voor het geval er iets mis gaat. Daarom liggen er vier naast elkaar en heb ik er dus één over.

Omdat de kleine gaten van Ø 12mm niet in een lijn liggen heb ik op de balk gezet waar hij moet komen en vooral wat de voor en achterkant is.

 

 

Vanuit het midden heb ik de plek van de gaten afgetekend. Met een platenboor de gaten op de juiste diameter geboord. De vierde heb ik nog niet gedaan. Als er onverhoopt nog iets mis gaat met een van de andere drie dan kan dat nog worden hersteld.

 

 

It's Leksanized...