Restauratie van koppelingspedaal

 

 

 

In de chassisbalk, achter het stuurhuis, zit het draaipunt voor de koppeling. Nadat het dwars balkje eruit is geslepen kom ik er achter dat deze helemaal versleten is.

Ook hier dan maar een nieuwe voor maken. Om te beginnen heb ik maar weer een tweetal schetsen gemaakt. Voor het maken van een tekening is dat best wel handig. De computer staat niet naast de bus en ik hoef dan niet voor elk maatje naar de garage te lopen. Op de tekening kan ik alles netjes in elkaar passend maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het originele draaipunt is gemaakt van een stalen buisje dat in een beugeltje is vast gelast. Hierin draait het asje dat de koppelingskabel aantrekt. Met zo af en toe een likje vet, of niet, is het na meer dan 40 jaren goed versleten.

De beugel en het buisje heb ik vervangen voor een blokje met bronzen bussen. Bovenop een vetnippel.

Als die op de plek zit, gaat hij weer een paar jaren mee.

 

Als het draaiwerk klaar is kan het kapotte asje uit de pedaal worden gehaald. Het nieuwe asje kan erin worden gelast. Het is belangrijk dat de gefreesde vlakjes goed staan ten opzichte van de pedaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

Het draaiende gedeelte voor de koppeling moet wel op het balkje worden gelast. De uitvoering is wel iets zwaarder dan het origineel maar met de mogelijkheid om door te smeren gaat dit niet meer kapot.

 

 

 

 

 

 

Inmiddels is het asje weer in de arm gelast. Alles is na het inlassen van het balkje natuurlijk een keer in elkaar gezet. Het liep prima.

Op dit moment kan het pedaal nog niet gemonteerd worden omdat eerst alle plaatmateriaal moet worden afgemaakt.

 

 

 

It's Leksanized...