Restauratie de wielbakken achter

 

De zijplaat van de wielbak is voor een deel heel slecht.

Ook maar een nieuw deel voor maken.

 

 

 

 

 

 

 

Voor de binnenplaat van de wielbak heb ik een mal gemaakt. Wel rekening houden met de 10 mm felsrand aan de bovenkant en de 5 mm verstevigingsrand aan de onderkant.

 

 

 

 

 

 

 

Om de verstevigingsrug in de plaat te kunnen maken heb ik een matrijsje gemaakt. Het proefstukje is op een ronding ingescheurd.

De sleuf is niet helemaal rond aan de uiteinden en moet daarom nog iets worden afgevijld.

 

 

 

 

 

Reparatiedeel voor de zijkant van de wielbak achter.

Eerst de verstevigingsrug in de plaat gedrukt. Hierdoor ging de plaat behoorlijk bollen. Dit heb ik met strekken weer behoorlijk in vorm kunnen krijgen. De plaat heb ik tussentijds uitgegloeid.

Hierna heb ik de verstevigingsrand van 5 mm aan de onderkant omgezet. Als laatste heb ik de felsrand omgezet. Om een stuk plaat van 2 mm dik geklopt.

Hierdoor is er nog ruimte om de felsnaad te maken.

De nodige gaten zijn ook al geboord.

 

 

 

 

De zijkant van de wielbak is nu op maat gemaakt.

Op de binnenkant zijn verdikkingen aangebracht waarin de schroefdraad is getapt. Deze gaten heb ik van het oude stuk over genomen.

Na het wegslijpen van het overtollige materiaal heb ik met boutjes de platen op de goede plek geklemd. Na het puntlassen zit alles mooi op de goede plek. Het oude deel hierna volgens de lijn weggeslepen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 De nieuwe plaat is in de wielbak gelast.

 

 

 

Na wat afwerken ziet hij er weer uit als nieuw. Natuurlijk moest dit deel ook even in de zinkprimer.

 

 

 

 

 

 

 Ik wist natuurlijk al dat de rand van de wielbak behoorlijk verroest was. Ook aan deze wielbak is al behoorlijk geklust. Hij bestaat op deze plek uit zes verschillende stukken. Het stijltje dat erop staat is ook aan vervanging toe.

 

 

 

Om er goed bij te kunnen moet er een extra stuk worden uitgesneden. Nu ontstaat er ruimte om alle verroeste delen weg te kunnen snijden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Steeds een beetje meer ruimte maken om alles er goed uit te kunnen snijden. Alle overtollige stukken zijn eruit. Er lag nog een stukje zachte plaat van 1 mm dik bij het afval stapeltje. Het was net groot genoeg om het passtuk eruit te halen. Op een oud stuk pijp heb ik de rondingen van de wielbak in de plaat gemaakt. Hierna wordt de rand omgezet.

 

 

 

 

 

 

Het passtuk is stevig op zijn plek gedrukt en met een kraspen afgetekend. Dit is iets nauwkeuriger dan met een stift. Na het op maat snijden heb ik de plaat nog een klein beetje met de hand op de goede plek gedrukt. Eerst voorzichtig hechten en als de hele rand op de goede plek zit aflassen.

Het vlakslijpen is heel lastig. Er is ontzettend weinig ruimte voor.

 

 

 

 

 

 

Alle passtukjes zijn als een geheel in elkaar gelast. Nu kun je er nog goed bij i.v.m. het afwerken. De proplassen zouden anders op een onmogelijke plaats zitten waar je nooit meer bij kunt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om het passtukje netjes gelijk te maken met de voorkant van de wielbak is er een plaatje geklemd dat als aanslag dient. Als je binnen het U-profieltje een paar hechten zet kunnen de lasklemmen er af.

 

 

 

 

 

 

 

Alles is weer in de oude glorie hersteld. De C-stijl kan weer hersteld worden en het wielscherm kan er weer voor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Na het repareren van de wielbak kan de extra ruimte die er nodig was om het U-profieltje te repareren weer dicht worden gemaakt. Er blijft een naadje van ongeveer een millimeter om goed door te kunnen lassen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nadat het wielscherm op de plek zat bleek dat de C-stijl aan de onderkant 20 mm teveel naar binnen stond. Nadat dit was hersteld was er een grote speling ontstaan tussen het wielscherm en de wielbak. Deze speling was zo groot dat het niet zomaar kon worden weg geklopt. De enige oplossing die overbleef was het uitslijpen en vervangen van de wielbakrand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om te beginnen is er een nieuwe rand gemaakt. Eerst is de ronding van de wielbak in de plaat gedrukt. Dit kon heel gemakkelijk met de hand. Door de plaat op de wielbak te leggen kon de ronding van het wielscherm worden overgenomen. Hierna is er een randje van 15 mm afgetekend en op een tas omgeklopt. De plaat is natuurlijk weer wat vlakker geworden omdat de omgeklopte rand moet krimpen en dat gebeurt niet als je er met een hamer op slaat. Met mijn krimp apparaatje kon de ronding weer gelijk aan die van de wielbak worden gemaakt. Nadat de rand en de wielbak op elkaar waren pas gemaakt zijn ze aan elkaar vast gelast.

 

 

 

 

De bus is weer 90° gedraaid. Op die manier hoef ik niet steeds onder de wielbak te kruipen en kan er gewoon bij.

Er moeten onder de bus nog een aantal andere lassen worden gemaakt. Op deze manier hoef ik geen  halsbrekende toeren uit te halen en hoef ik niet boven het hoofd te lassen. 

 

 

 

Ook de rest van de wielbakrand past nu weer mooi op het wielscherm.

 

 

 

 

 

 

 

Ik roep altijd, je krijgt maar één kans om een stuk gekochte plaat te verwerken. Maar daar moet ik nu op terug komen. Het wielscherm moest er weer uit. En dat is goed gelukt. In de deurrubber sponning moesten de proplassen er wel worden uitgeboord. Maar dat is wel weer dicht te lassen.

De bolletjes die door het lassen in de motorruimte aan de wielbak zijn ontstaan kunnen nu mooi glad worden geslepen.

 

 

 

Nu een week later is de wielbak aan de rechterkant weer klaar om het wielscherm op te lassen.

 

It's Leksanized...