Restauratie van de twee accubakken

 

Voor het eerst een matrijs maken om een stuk plaat te vervormen. Dat is wel even spannend. Eerst maar voorzichtig met een niveau beginnen. Dat lukt prima met een proefplaatje.

Hierna kan de matrijs voor de tweede rand worden gemaakt. Nu kunnen er twee platen worden gemaakt. Ik wil twee accu’s dus voor beide kanten van de bus een.

 

De plaat waar de accu op komt te staan is op twee niveaus ingedrukt. Eerst maar even de grote vorm uit een plaat van 4 mm dik gehaald. De vorm voor het stempel moet nog op een goede basis worden gemaakt. Met deze matrijs heb ik eerst maar eens een proefplaatje ingedrukt. Dit is de binnenste vorm.

 

 

 

 

Voor het tweede niveau heb ik een nieuwe uitsparing in een plaat gemaakt. Dit vormt de onder matrijs. Op het stempel heb ik nog een stuk rechthoekige plaat gelast. Hiermee kan de vervorming helemaal compleet worden gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De mal voor de buiten vorm van de accuplaat is klaar. Deze heb ik uit stukje opgebouwd. Dit is gemakkelijker dan het hele stuk plaat in één keer op maat maken. Wel aan alle kanten 2 mm kleiner maken. Na het omkloppen komt de plaatdikte er nog bij.

 

 

De accuplaat past er mooi in. De bout waar de strip aan vast wordt gemaakt kan er nu worden aangemaakt. De twee gaten erin en de haak aan de voorkant.

 

 

 

 

 

 

De haak aan de voorkant en de bout zijn van RVS gemaakt. Dat gaat niet weer kapot.

 

 

 

 

 

 

 

 

Om de accuplaat mooi vlak in de hoek te kunnen lassen heb ik eerst met behulp van een reilat een lijn aan de binnenkant van de achterhoek gezet. De hoogte heb ik overgenomen van de bovenkant van de twee chassisbalken. Met twee steuntjes kan de mal gemakkelijk op hoogte blijven liggen. Hierdoor zal de accuplaat tijdens het lassen mooi op de plek blijven liggen.

 

 

 

Aan de rechterkant moet de accuplaat nog worden vast gelast. Onder de rei heb ik een plaatje van 1 mm gelegd. De onderkant van de accuplaat is dan gelijk met de bovenkant van de chassisbalk. Aan de onderkant rondom met een paar hechtlassen vastgezet. De accu er ingezet. Hij stond niet helemaal recht. In de ronding kon hij nog een stukje omhoog. Toen de accu goed stond heb ik de plaat helemaal vastgezet. Nog even helemaal opschuren ontvetten en in de zinkprimer gezet.

 

 

De accuplaten aan de linker- en de rechterkant zijn natuurlijk tegelijk gemaakt. Aan de linkerkant komt de sleephaak. De accuplaat komt vervelend genoeg voor dit gat. Omdat ik zo weinig mogelijk openingen in de motor beplating wil hebben ga ik er een verhoging op zetten. De vorm die ik heb bedacht is alvast uit geschetst. Eerst een malletje maken van draad. De rondingen er om kloppen. Daarna op de binnenkant van de achterhoek pas-maken, hoekje uitsnijden en er in lassen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De verhoging aan de accuplaat zit mooi op zijn plek. Alle randen zijn voorzien van gaten voor het proplassen. Nog even lassen, schuren, ontvetten en zinkprimer erop en hij zit erin.

 

It's Leksanized...