Restauratie van het motorpaneel

 

Even voor mij als geheugensteun. Daarom zijn de foto’s gemaakt. De plek van het motorpaneel. Het is al zolang een gapend gat dat ik me eigenlijk niet meer voor kan stellen hoe het eruit moet zien. Voordat ik verder ga moet ik ook de hoogte van de achterklep opmeten en kijken of hij in de opening past.

 

Het is al weer een tijdje geleden dat ik de steunen voor het motorpaneel heb gemaakt. De lasmoeren zijn op de draaibank gemaakt. Voor de zekerheid ook hier weer twee extra. Ze zijn links en rechts uitgevoerd.

Ze moeten samen met het motorpaneel op de goede plek worden gezet en vast gelast.

 

 

 

 

 

 

Het motorpaneel ziet er op een afstandje nog wel acceptabel uit. Als je beter kijkt is er op verschillende plekken het één en ander geknutseld. Eerst haal ik de plaat aan de binnenkant er maar uit. Dan kunnen in ieder geval de deuken worden vlak geklopt.

 

Na een tweede inspectie blijkt dat er iets mis is. Dan maar de motorklep monteren. Die overigens ook aan een opknapbeurt toe is. Na nog een keer meten blijkt dat het achterste deel van de rechter chassisbalk één cm te hoog zit. De rest is wel ok. Maar wat nu. Alles in die hoek loshalen is geen optie. Er moet dan weer een nieuwe accuplaat én een paneel in de motorruimte én een verstevigingshoek worden gemaakt.

Een optie is een nieuw aangepaste motorpaneel maken. Het rechtop staande deel achter de motorklep moet dan één cm scheef lopen. Als de klep dicht zit is dit verschil niet te zien.

Maar dat is niet wat ik wil. Nog maar even een nachtje over slapen.

 

 

De bevestigingsgaten zijn aan de binnenkant voorzien van een rand. Deze rand houdt de afstandsbussen op de plek. Om dit randje te kunnen maken heb ik een persje gemaakt.

Je boort een gat in de plaat die dezelfde maat heeft als het dunne gedeelte van de pen. Deze pen is er ook aan gemaakt om het gat te centreren. In de bankschroef kun je het stempeltje in elkaar drukken zodat de rand naar binnen wordt gedrukt. Na het maken van een proefplaatje is de persstift een ½ mm kleiner gemaakt.

Er zijn ondertussen een paar andere klussen onderhanden genomen en we zijn nu een paar maanden verder. In die tijd kun je dan over de plannen nadenken. En deze plannen zijn drastisch herzien.

Om te beginnen heb ik alles nog maar een keer doorgemeten. De botsing op de achterkant heeft geen gevolgen gehad voor de ophanging van de versnellingsbak. Deze zit precies in het midden. Om dit goed te kunnen meten heb ik een plaat gemaakt en op de bevestigingspunten voor de versnellingsbak vast gezet.  Op die plaat is het midden van de twee bouten afgetekend. En dit is ook precies het midden tussen de wielbakken enz. Dat is mooi.

Dan moet de ronding in het motorpaneel ook in het midden van de ruimte komen. Als dat allemaal waar is dan kan ik beter en gemakkelijker een nieuw motorpaneel kopen. Maar het zit niet mee. Hij kan niet worden geleverd. Er zit niets anders op om dan eerst maar een paar andere klussen op te knappen. (achterbumper / dak achterhoeken / dashboard-onderplaat)

Met een nieuw motorpaneel heb ik dan een mooie nieuwe maatvoering.

Een tweede optie is: als het paneel niet leverbaar is als de drie klussen klaar zijn ga ik het maar zelf maken.

 

Achteraf bleek dat de schade aan de achterkant geen gevolgen had voor de horizontale maatvoering maar zat er 15mm hoogteverschil in beide uiteinden van de chassisbalken. Dit was teveel en moest worden opgelost. De rechter plaat naast de motor is eruit gehaald. Maar ook de helft van de verstevigingshoek aan het einde van de chassisbalk. De chassisbalk is aan de achterkant losgemaakt van de rest van het plaatwerk. Gelukkig had de buurman een reciprozaag. Met de haakse slijpmachine kon ik net niet in de hoek komen. En hiermee ging dat vlekkeloos.

 

 

Het paneel aan de rechterkant van de motor is inmiddels opnieuw gemaakt.  De helft van de verstevigingshoek is ook klaar.
Best wel handig dat de matrijzen hiervoor gewoon klaar liggen om gebruikt te worden.

 

 

 

Eerst het laatste stuk van de chassisbalk op de goede plek zetten. Dat kan, denk ik,  heel goed met een potkrikje en een brander.

Ter hoogte van de wielbak ga ik de chassisbalk warm stoken. Hoe verder van het eindpunt verwijderd, hoe groter is de verplaatsing van het uiteinde van de chassisbalk.

Op de rechter-onderhoek staat er een streepje. Dat is over genomen van de motor klep. Aan de linkerkant staat ook zo’n streepje. De hoogte van het beugeltje is overgenomen van de linkerkant. Als tijdens het buigen het beugeltje gelijk staat met het streepje kan alles weer worden vast gelast.

Er is al een poging ondernomen maar het was op dat moment -10⁰C. Bij die temperaturen is het onmogelijk om met een propaanbrander te werken. Even een weekje wachten. De weersvoorspellingen zijn, wat de temperatuur betreft,  gunstig.

 

De tweede poging om met een brander het materiaal te laten vervormen is ook mislukt. De lasnaad die er al zat is een stuk ingeslepen. Hierdoor kon het laatste deel van de chassisbalk op de goede plek worden gezet.

 

 

Alles zit weer op de plek.

Het motorpaneel is nog steeds niet leverbaar. Niemand kan me vertellen hoelang het nog gaat duren. Dus is er nog maar een oplossing. Zelf maken.

Steeds als ik deze foto zie denk ik weer dat er een bult in het paneel naast de motor zit. Dit is gezichtsbedrog. Het randje voor de accu plaat maakt een kleine hoek ten opzichte van de wielbak. Hierdoor lijkt het dat er een knik in de plaat zit. 

 

 

 

Van en paar “stalen planken” uit een metalen kast zijn de randen afgesneden. De kast zelf is in een container verdwenen. Van dit materiaal ga ik het motorpaneel maken.

Ik ga van groot naar klein werken. Eerst de grote ronding.

Het laatste restje MDF kon ik niet gebruiken. Het was aan het steigertje voor de achterbumper geschroefd. Dat viel even tegen. Maar, als tweede keus, lagen nog een aantal vuren balken in de garage. Er zijn twee stukken aan elkaar gelijmd. Maar een oude balk is natuurlijk krom. Het vlak moest daarom recht worden geschaafd. Gewoon ouderwets met de handschaaf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Net als bij de start van mijn modelmakers opleiding. Bijna 48 jaar geleden. Met de collega leerlingen naar de houtopslag. Met de handzaag een meter afzagen. En dan met de handschaaf eerst maar een kant vlak maken. Gewoon met twee latjes. Er over heen kijken. Als beide uiteinden evenwijdig zijn met de rijlat controleren of de hele kant vlak is. Verder hoefde ik nu niet te gaan. Een vlak was genoeg, maar toen stond je twee weken tot aan de enkels in de krullen. Aan het einde van de dag alles netjes opruimen natuurlijk. Nu denk ik, hij was natuurlijk al veel eerder acceptabel, maar hier zat ook een mentaal aspect in. En daar moet je vroeg of laat een keer doorheen.

 

De mal is af en kan gebruikt worden.

De plaat is met lijmklemmen goed op de plek gezet. De kromming is op de plaat overgenomen. Met een stripje van 23mm is het om te kloppen deel afgetekend. Met een kunststof- en een rekhamer is de rand omgeklopt. Het laatste stukje is lastig. Het veert steeds terug.

 

 

Met een blokje van 20mm als hulpje is het tweede randje omgeklopt. De zijkanten zijn inmiddels op maat geknipt.

 

 

 

 

Het motorpaneel past er goed in. De volgende handeling is het omzetten van de rand. In dit deel komen ook de vier gaten voor de bevestiging.

De klemrand voor het rubber maak ik er als laatste in.

 

 

 

 

De drie onderdelen van het motorpaneel zijn nagenoeg klaar. Aan de zijkanten moeten er nog een paar hoekjes worden omgebogen. In de middelste plaat op de foto moet de ronding van de beide achterhoeken worden overgenomen. De vier bevestigingsgaten moeten er ook nog in. Met het ponsje kunnen de randjes aan de gaten worden gemaakt.

 

De twee buitenste platen zijn voor de foto even in elkaar gezet. Om in zo’n lange strook een ronding te maken, gelijk aan die van de achterhoeken, is nog een hele uitdaging. Met twee houten klossen, waar de ronding in zijn gemaakt, en de plaat ertussen leverde geen ronding op. Dan de plaat maar met een rekhamer in de holle vorm geklopt. Dat leverde, omdat het hout nogal zacht is een grote hoeveelheid deukjes op. Die zijn er daarna weer zoveel mogelijk uit geklopt. Met behulp van de laklaag is het nog aardig recht geworden.

 

Aan het onderste deel van het motorpaneel is een klein randje geklopt. Het staat mooi en het is een stuk sterker dan een vlakstuk plaat. Om dit mooi en strak te kunnen omkloppen is er van een 3mm dikke staalplaat een vorm, 3mm kleiner dan de vlakke plaat, gemaakt. Hieraan is een mooie afronding gemaakt. Met lasklemmen zijn deze twee platen op elkaar gezet. Het kost even een uurtje extra werk maar op deze manier heb je de vorm helemaal onder controle.

 

 

 

 

 

Beide platen zijn voorzien van gaten met een randje. Dat randje houd de afstandsbussen netjes op de plek. Er zijn een aantal gaten voor het proplassen in de binnenplaat geknipt.

 

 

 

 

 

Tussen de beide platen zijn de afstandsbussen geplaatst. Deze zijn met bouten vastgezet. Met lastangen is alles netjes op de plaats vastgeklemd. Na het lassen en afwerken is hij helemaal in de primer gezet.

 

De bevestigingshoeken die ik al eerder heb gemaakt passen ook niet meer. De gaten in het motorpaneel zitten net naast de schroefdraadgaten van beide hoeken. Dat is vervelend. Deze hoeken moeten er weer uit. Gelukkig had ik ze alleen nog maar op de plek vast gehecht.

 

Eerst maar een tekening maken om twee nieuwe hoeken te maken. Hiervoor zijn ook vier lasmoeren nodig. Deze kunnen gemakkelijk worden gedraaid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In in plaats van de vier lasmoeren zijn er twee stukken plaat van 10mm in de hoeken gelast. Door de spelingsvrijheid die hierdoor ontstond was het mogelijk de vier gaten passend in de verstevigingshoeken te boren.

 

Eerst is het motorpaneel op de plek gezet en zijn de twee gaten in de motorruimte doorgeboord. Hierna zijn de hoeken samen met het motorpaneel op de goede plek gezet. Met een paar hechten zijn de hoeken gefixeerd. Hierna zijn de vier gaten in de hoeken doorgeboord en zijn de gaten voorzien van M8 schroefdraad.

 

 

 

Het motor paneel zit nu weer op de goede plek. Zoals je hebt kunnen lezen heeft dat nogal wat moeite gekost. Alles zit netjes op de plek waar het hoort en daar ben ik best tevreden mee.

 

 

 

De laatste handeling voor dit project. De mal is op kachelformaat gezaagd. Deze heb ik niet meer nodig en hij ligt steeds in de weg. Er is geen plek om op te slaan dus geeft hij nog een keer warmte af en zit z’n werk erop.

 

 

 

It's Leksanized...