Restauratie van de twee motorpanelen

 

 

 

 

 

 

 

 

Het plaatwerk is de laatste jaren behoorlijk duurder geworden. In het verleden heb ik een stuk plaat dat naast de motor zit gekocht. Er was toen alleen maar het linker deel te koop. Nu het weer opnieuw wordt aangeboden is het ongeveer 30% duurder geworden. Dat is me teveel. Om die redenen ga ik maar zelf een stukje maken. En als je dan toch even op bestellen klikt is hij niet op voorraad. Dat maakt de keuze om zelf te maken veel gemakkelijker.

Allereerst moet er een matrijs komen waarmee ik de randen kan omkloppen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Van afval schroten heb ik een blok opgelijmd. Dit blok is op maat geschaafd en in de kromming doorgezaagd. Het materiaal is te zacht om staalplaat te kunnen omkloppen. Daarom lijm ik maar twee stukken plaat in de matrijs. Met carrosseriekit heb ik de platen op het hout gelijmd. Hiermee kun je allerlei materialen lijmen en ik had nog een klein beetje liggen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De matrijs is klaar. De gekochte plaat ligt erin. Natuurlijk moet de andere plaat in spiegelbeeld worden gemaakt.

 

De rand aan de kant van de wielbak is al omgeklopt. Dat was niet zo moeilijk. De matrijs dwingt de plaat gewoon in de ronding. De andere kant heb ik tegen beter weten in ook maar even geprobeerd. Dat ging natuurlijk niet. Deze rand is in de goede vorm geknipt. Daarna ging het omkloppen veel gemakkelijker.

 

 

 

 

 

 

 

De geleiding voor het rubber is er aan gepunt last. Net voor het inbouwen maak ik de achterkant op maat. De ronding past mooi op die van de chassisbalk. Missie geslaagd.

 

 

 

 

 

De plaat is nog even in de primer gezet.

Tot de verwerking is hij mooi beschermd.

 

 

 

 

 

 

De plaat onder de benzine tank zit erin. De linker plaat naast de motor is pas gemaakt, voorzien van de nodige gaatjes om door te lassen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hij zit stevig op de plek gedrukt. Het staalplaatje is erin gelegd om afdrukken van de lijmklemmen te voorkomen.

 

 

Eerst maak ik de rechter plaat op maat. Dan is er nog iets meer ruimte in de motorruimte.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

De twee platen zijn voor een deel vast gelast. Ook de steunen onder de laadvloer zijn weer terug op hun plek. Het één en ander moet nog wel glad worden gemaakt.

Tussen de accuplaten en de rest van de motor ruimte maak ik nog een paar cm hoge scheiding. Dat zie ik op foto’s van andere bussen regelmatig terug komen.

 

It's Leksanized...