Restauratie van de verstevigingshoeken in de motorruimte

De verstevigingshoeken in de motorruimte moesten er uit omdat de laatste stukken van de chassisbalken zijn vervangen. Dit leverde een nieuwe uitdaging op. Een verstevigingsrand aan een gat in de plaat maken.

 

 

 

Voor het maken van deze hoeken heb je nogal wat maten nodig. Daarom heb ik maar eerst een schets gemaakt. De rand van het grote gat kun je natuurlijk met een hamer kloppen. Dat zal niet zo’n strak resultaat opleveren. Daarom ga ik maar iets nieuws proberen.

 

 

 

 

 

 

 

Voor een mooi en strak resultaat heb ik een stempeltje gedraaid om een randje aan het gat te persen. Van een stukje afval plaat eerst maar even een proefje gemaakt. Dat zag er goed uit.

 

 

Het stempel is in twee trappen gemaakt. Het dunne gedeelte is een centreerpen. Dit past in het kleine gat van de onder matrijs. Maar past ook precies door het gat in de plaat. De plaatrand zal daardoor overal even hoog worden. De tweede trap heeft de diameter van het uiteindelijke gat. De maat van het grootste gat in de onder matrijs is de diameter van de uiteindelijke diameter van het gat in de plaat plus twee maal de plaatdikte. En nog maar een halve mm extra. Anders krijg je het er niet zo gemakkelijk uit.

 

De verstevigingshoek bestaat uit twee delen. De twee vlakke delen heb ik nog maar rechthoekig gelaten. Het overtollige stuk plaat haal ik pas weg als de hoeken in de motorruimte worden gelast. Dan hoef je je geen zorgen over de pasvorm te maken.

 

 

 

 

 

 

De verstevigingshoeken zijn er in gelast. Met proplassen heb ik de twee losse delen aan elkaar, maar ook aan de beide kanten van de stijl gelast. Hierna is hij aan de chassisbalk vast gelast. Nog even schuren en ontvetten. Zinkprimer en ook dit klusje is weer geklaard.

 

It's Leksanized...