Restauratie van de vloerplaat onder de benzinetank

 

 

Voordat ik aan de chassisbalk begin moet ik eerst maar even naar het vloerplaat onder de benzinetank kijken.

Deze vertoont op verschillende plekkende vervelende scheuren.

Dit deel moet er dan maar uit en een nieuw stuk maken.

 

 

 

 

Eerst maar een paar schetsen maken.

De maatvoering is belangrijk.

Een schets met de rand voor het rubber en de plek van de gaten.

Een schets voor de diverse verstevigingsruggen.

 

Voor de maat van de ronding maar eerst een mal maken. Deze vorm kan ik niet helemaal uitschetsen.

Van plaatstukken eerst maar een ruwe vorm in elkaar lassen en daarna aftekenen. Het overtollige materiaal wegslijpen en afwerken.

 

De plaat onder de benzinetank er maar helemaal uitgehaald. Dit geeft wel ruimte om te Werken.

De strip over de benzinetank gaat achter onder het beugeltje door en wordt dan omgeslagen. Met een schroefje wordt hij dan vastgezet.

 

 

En toen stond er een welkome verrassing op ebay. Niet te geloven, een hele plaat. Maar dan is hij nog niet van jou. Wat te doen. Op het laatste moment maar een bod uitbrengen waarvan je denkt dat niemand eroverheen gaat. Dat lukte. Voor een acceptabel bedrag kon ik hem kopen. Het is nu veel makkelijker geworden om het te repareren.

 

 

 

 

 

 

Inmiddels zitten de vloerbalkjes en het laatste deel van de kachelpijp er weer in en kan de plaat onder de tank er helemaal uit. Op dit deel had ik de centreerpennen voor de eindstukken van de kachelpijpen gelast. En die zijn nu niet meer nodig.

 

 

 

 

Na een aantal verschillende klussen zijn we inmiddels vier jaar verder. De opening ga ik nu schoon maken. Tussen de wielbakken en chassisbalken is ontzettend weinig ruimte.

 

 

 

 

 

 

Vanuit de laadruimte kijk je in een groot gapend gat.

Het is gemakkelijker om de rand van twee kanten te verwijderen. 

 

 


De plaat was een beetje geknikt. Zeker ergens tussen gezeten. Een snelle actie met een hamer en een tasje en hij ziet er weer toonbaar uit.

 

 

De plaat kan erin. Maar de eerder gemaakte steuntjes zaten in de weg. Ze moesten er weer uit. Gelukkig had ik er zes gemaakt en de overgebleven vier nog niet weggegooid. De matrijs is inmiddels al wel in de schrootbak verdwenen.

 

 

 

 

 

Het was natuurlijk niet de bedoeling maar de steuntjes zijn er weer uit. De nieuwe plaat kan er in.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

De plaat is schoon. De te lassen plekken heb ik helemaal blank gemaakt. Na het op de plek zetten kan hij in de primer.

De plaat zit op de plek. Dat ging nogal moeizaam. De verstevigingsruggetjes aan de linker wielbak komen in de motorruimte. De ruimte waardoor de plaat op de plek geschoven moet worden is daardoor te klein. Met de hand lukt het niet. Met een paar houten klossen en een koevoet kon ik meer kracht zetten. In kleine stukjes, links en rechts, met ontzettend veel spanning op de plaat lukte het uiteindelijk.

In de laadruimte is de onderrand twee centimeter hoger dan de bovenkant van de vloerbalkjes. Toch maar even de laadvloer opmeten. Aan de achterkant blijkt een opstaande rand van twee centimeter te zitten. De plaat past dus perfect.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 De twee steunstrippen zijn weer op de plek gezet. Alsof ze niet weg zijn geweest.

 

It's Leksanized...