Restauratie van de Dashboard-onderplaat

 

 

 

 

 

 

De dashboard-onderplaat is aan de passagierskant behoorlijk doorgeroest. Aan ventilatiegaten geen gebrek zullen we maar zeggen. De rubbers van de safariramen waren natuurlijk lek en er is met elke regenbui een nieuwe plas water in komen te staan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om de vorm te kunnen kloppen heb ik maar eerst een matrijsje gemaakt. Ik had nog een stukje van 5mm dik liggen waar ik de strip van heb gemaakt. De andere plaat is opgebouwd uit twee platen van 3mm. Dikker had ik niet liggen.

Eerst is de strip voorzien van de twee schuine kanten. Op een pijp van Ø 30mm voorzien van de ronding.

De twee platen zijn op de zetbank, stukje voor stukje voorzien van een ronding. De platen zijn op elkaar gelast, voorzien van gaten en daar doorheen de strip gelast.

Voor de stevigheid en om de mal in de bankschroef te kunnen klemmen is er een rug op gelast.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na het maken van wat hulpmiddeltjes is het resultaat niet zo mooi. In het gedeelte met de grote bocht zit een deuk. Deze deuk krijg ik er niet uit. De matrijs ga ik ombouwen om onder een persje te gebruiken.

 

 

 

 

 

Er is een stevige rug onder gelast. Om de matrijs goed onder de goede hoek onder de pers te kunnen zetten heb ik er een U-profiel onder gelast.

 

 

Alleen nog een stempeltje maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

De rand aan de voorkant is op verschillende plekken behoorlijk ingedeukt. Met een hamer kom ik er niet bij. Het stempeltje kan in de rand worden gedraaid. Op de uitstekende delen kan worden geklopt. Hiermee is de rand al weer aardig in de goede vorm teruggekomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Inmiddels zijn we twee jaar verder en heb ik regelmatig over een oplossing nagedacht. Tijdens mijn bezoek aan een VW oldtimer bedrijf zag ik deze plaat liggen. Deze wilde ik als donor voor mijn oude plaat gaan gebruiken. Maar ook dat plan is nu herzien. De nieuw gekochte plaat zal worden gerestaureerd. Dat is iets gemakkelijker. Het doorgeroeste deel aan de linker kant zal worden vervangen door een deel uit de andere plaat. Goed opschuren en dan is hij klaar.

 

 

 

Uit de oude plaat is het stuk bij de stuurkolom weggesneden en in het totaal doorgeroeste deel van de “nieuwe” plaat gezet.

 

De rest ga ik zonder te lassen of slijpen opschuren en strak maken. Het zijn allemaal oppervlakkige roest plekken.

 

 

 

 

Helemaal klaar. Het resultaat is boven verwachting goed. Achteraf was een matrijs en een uitdeuk hulpstukje helemaal niet nodig geweest. Als je alles vooraf weet gaat het een stuk gemakkelijker.

 

 

It's Leksanized...