Restauratie van het binnenspatbord voorzijde links

 

De binnenspatborden aan de voorkant zijn zoals zoveel plaatwerk behoorlijk verroest. Ook hier zijn meerdere platen over elkaar gelast. Dit plaatdeel is moeilijk te maken.

De bedrijven die plaatwerk voor de T1 bus te koop aanbieden, die ik ken, hebben deze platen niet te koop.

Onderstaande originele VW T1 plaat heb ik op EBay weten te bemachtigen. Het heeft nog ergens in een schuur of op een zolder gelegen. Het is de plaat voor onder de bestuurders stoel. Aan de linker kant dus. Daar was ik ontzettend blij mee.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als de schijf erin gaat is de zoveelste holle ruimte te zien. Weer vier platen over elkaar gelast. Dat levert weer mooie plaatjes op. Stukken plaat die na verstrijken van de tijd aan de natuur worden teruggegeven. Deze foto kun je zo inlijsten en tentoonstellen.

 

Het railtje voor de stoel heb ik er maar even afgesneden. Deze bewaar ik nog maar even. Deze ziet er niet meer acceptabel uit en moet worden vervangen. Waarschijnlijk is ook deze niet te koop en moet er weer worden getoverd. Eerst maar gaan zoeken en een plannetje bedenken voor ik hiermee aan de slag ga.

 

 

Inmiddels zijn we weer een paar weken verder. De grote zijplaat zit erin. De B-stijl is aan de onderkant voor een groot deel vervangen. Het kniestuk en binnenspartbord aan de linkerkant kunnen erin.

 

 

 

 

Het kniestuk is er ingelast.

Eerst maar even het binnenspatbord erin leggen.

 

Past goed.

 

 

 

Eerst de randen voorzien van ponsgaten.

Dat maakt het vast lassen een stuk gemakkelijker.

Met het maken van het eerste ponsgat is het direct al duidelijk dat dit een zachtere plaat is dan die ik normaal gebruik. Dit heeft natuurlijk te maken met de grote vervormingen die erin worden gemaakt. De plaat zal dan niet scheuren en misschien nog wel belangrijker, je hoeft hem niet te gloeien.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit klusje ging snel. Zo hier en daar een paar kopjes om hem precies op de goede plek te krijgen. Na het puntlassen zit het binnenspatbord er mooi in.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De lassen zijn afgewerkt en ook deze klus is weer klaar. Achteraf is het veel sneller gegaan dan de plaat aan de andere kant. Maar dit was dan ook een kant en klare plaat.

De schoren zijn eruit. De volgende klus is de onderkant van de deur. Die is op sommige plekken voorzien van een extra plaatje om de boel een beetje bij elkaar te houden.

 

It's Leksanized...