Restauratie van de onderste plaat van de cabine

De onderste plaat van de cabine was op de hoekpunten behoorlijk verroest. Er zijn op die plek een aantal onderdelen aan elkaar gelast. Daarom moest dit deel gelijk met het voorste laadvloer balkje worden gerepareerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De plaat die boven de vooras zit was aan de achterkant ook verroest. Natuurlijk waren ook hier stukken plaat overheen gelast. Voor het maken van de van verstevigingen heb ik een mal gemaakt.

Om te beginnen heb ik aan de hand van een schets een tekening gemaakt. In dit ontwerp kon de opbouw van de matrijs worden bepaald. De losse delen van de matrijs zijn aan de onderkant met proplassen vast gezet. De twee strippen van de boven matrijs, die de plaat naar beneden drukken, zijn aan een stuk plaat vast gelast. De plaat zal op deze manier, tijdens het persen, behoorlijk vervormen. Daarom heb ik een stuk plaat voorzien van twee sleuven.

Op deze manier krijg je een pakketje van drie delen.

De onder matrijs. Hierop komt het stuk plaat dat vervormd moet worden.

Hier bovenop komt de plaat met de sleuven. Het hele pakketje heb ik met zes lijmklemmen vast gezet. Om dit gevaarte goed vlak te houden heb ik het op twee balkjes gelegd.

Met een “garage persje” is de plaat door middel van de boven matrijs in de goede vorm geperst. Hierna zijn er nog wat randen gezet. De stukken zijn hierna op maat gemaakt en in gelast.

 

 

De drie passtukken heb ik een voor een op maat gemaakt. Eerst het kleine stukje aan de bovenkant en de gaten voor het proplassen erin gemaakt. Daarna gehecht.

De lange strook in het midden en het stuk met de verstevigingen ondergaan ondergingen de zelfde behandeling. Na het hechten heb ik alle proplassen gemaakt. Dit geeft direct veel stevigheid in de constructie. Alles aflassen en nog even glad slijpen. Als laatste, om roesten te voorkomen gaat er nog even een laagje zinkspray op.

Je kun bijna niet meer zien waar er gelast is.

 

It's Leksanized...