Bochten aan de voorkant maken

De volgende uitdaging is onder de cabinevloer weggeslepen. Op zich best wel mooi, een stuk staalplaat dat terug wordt gegeven aan de natuur. Maar dan alleen maar voor de foto natuurlijk. Het is ook best wel mooie klus om deze delen weer nieuw te maken.

 

Het was de bedoeling om twee matrijzen voor deze delen te maken. De MDF platen had ik hiervoor al opgelijmd. Omdat het vormen van het T-stuk in de matrijs niet goed ging heb ik het met deze twee maar niet meer geprobeerd.

 

 

De stukken aan de voorkant worden nu van een pijp van Ø 70 gemaakt. Het is dan niet origineel maar de verwarming werkt dan weer prima. Eerst heb ik geprobeerd om ook deze pijpen warm te buigen. Dat ging niet goed. De bocht was ongeveer ¾ af toen hij scheurde. De wanddikte is 2 mm en dat blijkt te weinig te zijn.

Maar er is nog wel een mogelijkheid.

De bochten aan de voorkant ga ik nu opbouwen met segmenten. Door de zaag op ongeveer 11 graden te zetten en steeds de pijp 180° te draaien krijg je segmenten van 22,5°. Hier heb je er dan vier van nodig om een bocht van 90° te maken. Voordat de pijp van buiten de cabine induikt maakt hij nog een hoek van 45° naar rechts. Er komen dus zes segmenten achter elkaar.

 

 

 

De pijp die van onder de vloer de cabine in loopt is klaar. Het uiteinde onder de bus heb ik een stukje opgetrompt. Hier kan de andere pijp dan een klein stukje in. Zo krijg je een aansluiting die niet lekt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de kant van de lange pijp moet je rekening houden met de kabels die daar lopen. Ook loopt daar de schakelstang. Deze heb ik door lasdraden vervangen. Door segmenten van deze pijp aan elkaar te hechten kun je elke bocht maken die maar nodig is. Op deze manier draait hij mooi tussen de schakelstang en de handremkabel door. Als alles is gehecht en mooi past kan hij worden afgelast.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nog even een laatste controle en dan kan alles in de zinkprimer worden gezet.

 

It's Leksanized...