Restauratie  van de pijp onder de bus

 

 

 

 

De bus is voor het eerst gekanteld. Nu kun je goed zien wat er allemaal moet gebeuren. Met name de verwarmingsbuizen moeten van voor tot achteren helemaal worden vervangen.

( als ze nog aanwezig zijn )

Het is allemaal doorgeroest of het is helemaal weg.

 

 

 

 

De warme lucht die door de warmtewisselaar wordt geblazen komt het eerst in deze “potten”. Net voor de torsieas zijn ze op een T-stuk geklemd.  De M8 boutjes zaten nogal verstopt maar na het losdraaien kun je de “potten” en gemakkelijk afpakken.

De klemringen zijn met puntlassen op de “pot“ vastgezet.

 

 

 

Met een dunne strip zijn ze op de warmte wisselaar geklemd.

De strip van 0,5mm gaat twee keer om de “pot”. Eerst haak je hem achter het houdertje en draait hem helemaal rond. Hij gaat tussen de houder en de splitpen door en gaat dan nog een keer rond.

Hierna wordt hij door de splitpen gestoken. Om de strip goed te klemmen moet je de splitpen draaien. Ze zijn behoorlijk beschadigd. Met stripjes van ½ mm dik heb ik maar twee nieuwe gemaakt.

 

Met het uitslijpen van de vloer en vloerbalkjes heb ik het pijpje waar de kabeltjes voor de verwarming doorheen lopen geraakt. Het achterste gedeelte heb ik er daarom maar helemaal uit geslepen.

 

Het eerste stuk van de buisjes voor de verwarmingskabel wil ik laten zitten. Daarom heb ik een verbindingssokje gemaakt. De pijpjes hebben een diameter van Ø8 mm. De gaten heb ik daarom met 8,1 mm geboord. Je kunt dan gemakkelijk de pijpjes aan elkaar solderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om de plaats van de kachelpijp uiteinden te fixeren heb ik twee “aanslagnokken” gedraaid. Deze vallen precies in de uiteinden aan de motorkant. De plaats is bij de twee pijpen verschillend. Dit komt natuurlijk omdat de cilinders aan beide kanten van het blok ook niet gelijk liggen. En als je dan de warmte wisselaars even groot wilt maken moet je het verschil natuurlijk ergens anders weg toveren.

 

 

 

Zonder het schoortje zat en nog een beetje speling in. Op deze manier blijft de aanslag netjes op zijn plaats. De plaat waar het op vast gelast wordt gaat er nog helemaal uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er moest een behoorlijk stuk van de bodem worden weg geslepen om de pijpjes eruit te kunnen halen. De puntlassen moesten worden weggeboord om ze van het T-stuk af te kunnen halen. De pijpen dienen als voorbeeld. Eén pijp is denk ik nog wel te gebruiken. Maar als je toch bezig bent maak je er natuurlijk twee.

 

De grote buis voor de verwarming moest er al ingezet worden bij het inlassen van de balkjes tussen de chassisbalken. Het is een mooie basis om naar voor- en achteren te werken.

 

De nieuwe verwarmingspijpen zijn op maat gezaagd. Ze passen perfect. De aanslagen zijn nu heel handig om de pijpen op de goede plek te zetten. Met de helft van het oude T-stuk kunnen de twee uiteinden op de goede plek worden gezet.

 

Omdat ik even niet verder kan met het T-stuk heb ik de volgende uitdaging maar onder de cabinevloer weggeslepen. Op zich best wel mooi een stuk staalplaat dat terug wordt gegeven aan de natuur. Maar als je een oldtimer restaureert is het even iets minder. Iedere keer is het weer een uitdaging om deze delen weer nieuw te maken.

Dit zijn de laatste stukken van de verwarmingsbuis voordat hij in de cabine gaat.

 

Het is dan niet helemaal origineel maar zit precies op de goede plek.

De hechten die de pijp van Ø70 op de plek hebben gehouden heb ik toch maar los gesneden. Daardoor kon hij even aan de kant worden geschoven. Het T-stuk tegen de aanslag stukken drukken en de grote pijp erin geschoven.

 

 

 

 

Vanmiddag zijn er een paar fans op bezoek geweest. Ze kwamen naar de vorderingen kijken. Er is al een wereld van verschil tussen de eerste werkzaamheden en hoe de bus er nu bij staat. Het zal nog wel een tijdje duren maar ook zij kunnen het niet afwachten om de bus de straat te zien op rijden.

 

 

De bocht die van onder de cabine ingaat kan op de plek worden gezet.

Nu kan de verbinding met de lange pijp worden gemaakt.

 

 

 

 

 

 

Het stuk dat door de dwarsplaat gaat moet nog even worden voorzien van een stukje met een optromping. Hierna is ook dit deel klaar.

 

 

 

 

 

 

 

Nadat alle bochten zijn gehecht kan er worden afgelast

Met lasdraden zijn diverse kabels en de schakelstang nagebootst. Dit is nodig om de plek van de bocht goed te kunnen bepalen.

 

 

 

De pijp voor de verwarming is helemaal klaar. Hij staat inmiddels helemaal in de zinkspray en kan er nu weer een tijdje tegen. Voordat de aanslagen aan de motorkant weggehaald kunnen worden moet het T-stuk worden vast gelast. Ook zal de lange pijp van Ø 70mm weer worden gehecht. Het voorste gedeelte kan pas worden vastgezet zodra de nieuwe vloer van de cabine er in zit.

 

It's Leksanized...